Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Jepun Turun Mendatar


Pasaran Jepun mengurangkan keuntungan pada sesi sebelumnya dan didagangkan lebih rendah pada hari Khamis berikutan petunjuk bercampur-campur dari Wall Street semalaman. Nikkei 225 jatuh di bawah paras 32,100, dengan kerugian dalam indeks wajaran tinggi dan saham teknologi, sebahagiannya diimbangi oleh keuntungan dalam saham kewangan.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 turun 354.31 mata atau 1.09 peratus kepada 32,017.59, selepas mencecah paras rendah 31,986.88 sebelumnya. Saham Jepun ditutup tinggi sederhana pada hari Rabu.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran kehilangan hampir 1 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing juga turun hampir 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Toyota turun 0.1 peratus, manakala Honda naik 0.4 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest naik 0.3 peratus, manakala Tokyo Electron turun hampir 1 peratus dan Screen Holdings merosot hampir 2 peratus.

Dalam sektor perbankan, Mitsubishi UFJ Financial dan Mizuho Financial masing-masing meningkat hampir 1 peratus, manakala Sumitomo Mitsui Financial naik 0.3 peratus.

Antara pengeksport utama, Panasonic meningkat 1.5 peratus dan Canon menambah lebih daripada 1 peratus, manakala Sony turun 0.3 peratus dan Mitsubishi Electric susut hampir 1 peratus.

Antara kerugian besar lain, ANA Holdings kehilangan lebih daripada 3 peratus dan Keio merosot hampir 3 peratus.

Sebaliknya, Chugai Pharmaceutical melonjak lebih daripada 5 peratus, manakala Mitsui E&S, Mitsubishi Motors dan Kawasaki Kisen Kaisha masing-masing memperoleh hampir 5 peratus. Inpex menambah hampir 4 peratus dan Kobe Steel meningkat lebih daripada 3 peratus, manakala JGC Holdings, Sumitomo Heavy Industries dan Nippon Steel masing-masing meningkat hampir 3 peratus.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 149 yen yang lebih rendah pada hari Khamis.

Di Wall Street, saham menyaksikan turun naik yang ketara sepanjang hari dagangan pada hari Rabu berikutan penjualan yang dilihat semasa sesi Selasa. Purata utama menghabiskan hari menunjukkan ayunan liar ke sana ke mari merentasi garisan tidak berubah.

Purata utama akhirnya mengakhiri hari bercampur-campur. Sementara Dow susut 68.61 mata atau 0.2 peratus kepada penutup terendah tiga bulan baharu pada 33,550.27, S&P 500 merangkak naik 0.98 mata atau kurang daripada satu persepuluh peratus kepada 4,274.51 dan Nasdaq meningkat 29.24 mata kepada 18.24 peratus kepada 0.8.24 peratus

Sementara itu, pasaran utama Eropah bergerak ke arah bawah pada hari itu. Walaupun Indeks CAC 40 Perancis ditutup tepat di bawah garisan tidak berubah, Indeks DAX Jerman dan Indeks FTSE 100 U.K. masing-masing turun sebanyak 0.3 peratus dan 0.4 peratus.

Niaga hadapan minyak mentah meningkat secara mendadak pada hari Rabu selepas data menunjukkan penurunan tidak dijangka dalam simpanan minyak mentah AS pada minggu berakhir 22 September menambah kebimbangan mengenai pengetatan bekalan di tengah-tengah pemotongan pengeluaran oleh OPEC dan sekutunya. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk November meningkat $3.29 atau kira-kira 3.6% untuk ditutup pada $93.68 setong, penyelesaian tertinggi sejak 29 Ogos 2022.


Tiada ulasan