Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Defisit Belanjawan UK Melebihi Anggaran


Pinjaman kerajaan UK melebihi jangkaan dan juga mencecah paras kedua tertinggi dalam rekod untuk bulan Oktober, tetapi pinjaman setakat tahun kewangan ini adalah kurang daripada unjuran rasmi, memberi ruang untuk bergerak dalam penyata musim luruh.

Pinjaman bersih sektor awam tidak termasuk bank meningkat sebanyak GBP 4.4 bilion kepada GBP 14.9 bilion pada bulan Oktober, Pejabat bagi Statistik Kebangsaan melaporkan pada hari Selasa. Ini merupakan peminjaman Oktober kedua terbesar sejak rekod bulanan bermula pada 1993.

Faedah yang perlu dibayar mencecah paras tertinggi untuk mana-mana Oktober sejak rekod bermula pada April 1997, kata ONS.

Pemiutang faedah hutang kerajaan pusat meningkat GBP 1.1 bilion dari tahun lepas kepada GBP 7.5 bilion dan juga melebihi anggaran Pejabat Tanggungjawab Belanjawan sebanyak GBP 4.9 bilion.

Pada masa yang sama, penerimaan meningkat sebanyak GBP 2.5 bilion kepada GBP 76.9 bilion, yang juga melebihi ramalan GBP 75.4 bilion oleh OBR pada bulan Mac.

Pada tahun kewangan hingga Oktober, PSNB tidak termasuk bank ialah GBP 98.3 bilion, iaitu GBP 21.9 bilion lebih daripada tempoh yang sama tahun lepas. Walau bagaimanapun, pinjaman masih kurang GBP 16.9 bilion daripada ramalan OBR sebanyak GBP 115.2 bilion.

"Dengan pilihan raya semakin hampir, Canselor pasti tidak akan dapat menahan godaan untuk mendedahkan percikan pra-pilihan raya", kata ahli ekonomi Capital Economics, Ruth Gregory.

Canselor Jeremy Hunt bersedia untuk mendedahkan pemberian fiskal bersih dengan purata kira-kira GBP 12 bilion atau 0.5 peratus daripada KDNK setahun, kata Gregory.

Dalam ucapan pada hari Isnin, Perdana Menteri Rishi Sunak mencadangkan pemotongan cukai peribadi dalam Penyata Musim Luruh pada hari Rabu.

Institut Kajian Fiskal dilaporkan memberi amaran bahawa kerajaan hanya mampu "potongan cukai kecil".

Data ONS menunjukkan bahawa hutang bersih sektor awam masuk sekitar 97.8 peratus daripada KDNK pada akhir Oktober.

Tiada ulasan