Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar A.S. Melonjak Ke Paras Tertinggi Dalam Sepuluh Bulan

 

Nilai dolar A.S. telah bergerak lebih tinggi sederhana semasa dagangan pada hari Selasa, melanjutkan aliran menaik yang dilihat dalam sesi baru-baru ini.

Pada masa ini, indeks dolar AS meningkat 0.18 mata atau 0.2 peratus pada 106.18, meningkat ke paras terbaiknya dalam tempoh sepuluh bulan.

Dolar AS didagangkan pada 149.04 yen berbanding 148.88 yen yang diperolehnya pada penutupan dagangan New York pada hari Isnin. Berbanding euro, dolar bernilai $1.0574 berbanding $1.0593 semalam.

Dolar mendapat manfaat daripada rayuannya sebagai tempat selamat di tengah-tengah kebimbangan berterusan tentang prospek kadar faedah AS, dengan Ketua Pegawai Eksekutif JPMorgan Chase (JPM) Jamie Dimon memberi amaran dalam temu bual dengan The Times of India bahawa kadar boleh mencapai setinggi 7 peratus.

"Saya tidak pasti sama ada dunia bersedia untuk 7%," kata Dimon. "Saya bertanya orang dalam perniagaan, 'Adakah anda bersedia untuk sesuatu seperti 7%?' Kes terburuk ialah 7% dengan stagflasi."

"Jika mereka akan mempunyai volum yang lebih rendah dan kadar yang lebih tinggi, akan ada tekanan dalam sistem," tambahnya. "Kami menggesa pelanggan kami untuk bersedia menghadapi tekanan seperti itu."

Presiden Rizab Persekutuan Minneapolis, Neel Kashkari juga menulis dalam esei yang disiarkan pada hari Selasa bahawa terdapat 40 peratus peluang Rizab Persekutuan perlu menolak kadar "lebih tinggi secara bermakna" untuk memerangi inflasi perkhidmatan yang degil.

Minggu lalu, Fed membiarkan kadar faedah tidak berubah seperti yang dijangkakan secara meluas tetapi meramalkan satu lagi kenaikan kadar sebelum akhir tahun serta mengekalkan kadar pada paras tinggi untuk lebih lama daripada yang dijangkakan sebelum ini.


Tiada ulasan