Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pound meningkat berbanding dolar berikutan kenaikan harga yang pesat di UK

 

Pound sterling menambah nilai berbanding dolar AS pada petang Rabu. Data inflasi UK adalah pencetus kenaikan. Pasangan mata wang GBP/USD, sebagai contoh, meningkat kepada 1.3576 dari tahap penutup sebelumnya 1.3533. Indeks dolar, atau kadar pertukarannya berbanding sekumpulan enam mata wang utama, jatuh sebanyak 0.11% kepada 95.91.


Inflasi di United Kingdom meningkat pada bulan Januari ke paras tertinggi dalam tempoh tiga puluh tahun iaitu 5.5%. Perlu diingat bahawa penganalisis telah menjangkakan angka yang sedikit lebih rendah sebanyak 5.4%, yang dilihat pada bulan Disember. Inflasi harga pengeluar (PPI) juga melebihi jangkaan pada 9.9%. 

Awal bulan ini, Bank of England berkata bahawa ia menjangkakan inflasi memuncak pada 7.25% pada bulan April apabila bil tenaga UK meningkat lebih daripada separuh. 

Hasil bon kerajaan UK 2 tahun mencecah paras tertinggi sejak tahun 2011 hampir sejurus selepas data inflasi dikeluarkan. 

Peningkatan dalam penunjuk pertumbuhan harga pengguna memberikan tekanan yang kuat kepada Bank of England, yang kini mempunyai alasan kukuh untuk mengetatkan dasar monetari di negaranya. Sekiranya itu berlaku, mata wang negara akan menerima dorongan tambahan untuk pertumbuhan yang kukuh. Justeru, pengawal selia British telah pun menaikkan kadar faedah negara sebanyak dua kali iaitu pada bulan Disember dan Februari. Sehingga hari ini, ia berada pada 0.5% setahun. 

InstaForex

Pasaran kewangan meramalkan bahawa kadar faedah Bank of England akan meningkat kepada 2% menjelang akhir tahun ini, walaupun kebanyakan pakar yakin bahawa mereka tidak mungkin mendekati tahap ini. 

Secara keseluruhan, terdapat beberapa tanda di England yang menunjukkan bahawa kemuncak inflasi semakin hampir. Salah satu yang utama ialah indeks harga pembelian pengeluar yang perlahan kepada 13.6% y/y pada bulan Januari untuk bulan kedua sedang berlangsung. Dalam dua bulan sebelumnya, indeks adalah 13.9% dan 15.2%. Ini adalah penunjuk awal yang menunjukkan bahawa tekanan akan berkurangan ke atas pengeluar daripada harga komoditi pada masa hadapan. Proses ini bertujuan untuk meredakan inflasi pengguna secara progresif dalam beberapa bulan akan datang. Walau bagaimanapun, Bank of England sendiri telah menyatakan bahawa ia tidak menjangkakan kadar inflasi negara akan kembali kepada sasaran 2% sebelum permulaan tahun 2024. 

Dalam pada itu, dengan latar belakang ketegangan geopolitik yang semakin lemah, keinginan risiko sekali lagi berlaku dalam pasaran, menyebabkan dolar AS kehilangan kenaikannya dan ketara lemah berbanding euro. Agensi berita Rusia, memetik sumber diplomatik, melaporkan pada hari Rabu bahawa pengunduran tentera dari wilayah itu, termasuk Crimea, akan mengambil masa kira-kira 3-4 minggu. Walaupun pasaran global kekal bimbang tentang situasi di sempadan dengan Ukraine, dolar sebagai aset tempat selamat masih kehilangan daya tarikannya bagi kebanyakan pelabur pada hari Rabu.

Tiada ulasan