Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Mengapa harga emas jatuh jika keadaan di Ukraine semakin panas?

 

Analisis Forex & Kajian: Mengapa harga emas jatuh jika keadaan di Ukraine semakin panas? Patutkah kita menjangkakan pertumbuhan minggu ini?

Situasi sebelum perang di Ukraine masih menjadi topik utama media dunia. Walau bagaimanapun, aset perlindungan tidak lagi bertindak balas terhadap tajuk berita yang membimbangkan dengan pertumbuhan pesat. Apakah sebabnya? 

Minggu lepas, emas menunjukkan dinamik paling mendadak dalam tempoh sembilan bulan. Dari Isnin hingga Jumaat, sebut harga melonjak lebih daripada 3%. Kali terakhir kami melihat kenaikan harga yang begitu pesat untuk logam berharga itu adalah pada bulan Mei. 

Kali ini, risiko geopolitik telah menjadi bahan bakar utama emas. Jangkaan bahawa Rusia boleh menyerang Ukraine telah menyebarkan jongkong melebihi paras tertinggi sejak Jun 2021 iaitu $1,900. 

Krisis Ukraine semakin memuncak pada hari Jumaat, 18 Oktober. Terdapat laporan dalam akhbar mengenai serangan di sepanjang barisan hadapan di wilayah Donetsk dan Luhansk. Pada masa yang sama, Kiev berkata ia akan menahan diri sebagai tindak balas terhadap provokasi oleh puak pemisah. 

Walaupun konflik semakin meningkat, emas mengakhiri sesi Jumaat dengan sedikit penurunan. Sebut harga merosot sebanyak 0.1%, atau $2.20, dan didagangkan pada penghujung hari pada $1,899.80.

Sebab utama penarikan semula aset kuning daripada puncak 8 bulan ialah Take Profit oleh pelabur. Ramai pedagang memutuskan untuk tidak terlepas manfaat dan menjual jongkong selepas kenaikan mendadak mereka pada hari Khamis, apabila harga meningkat sebanyak 1.6%. 

Pada awal minggu bekerja baru, trend negatif dalam pasaran emas berterusan. Hari ini, sebab pengunduran aliran menaik adalah berita tentang kemungkinan pertemuan antara presiden AS dan rakan sejawatannya dari Rusia. 

Pada hari Ahad, Rumah Putih mengumumkan bahawa Joe Biden telah bersetuju untuk mengadakan perbincangan dengan Vladimir Putin mengenai situasi di Ukraine. 

Pertemuan kedua-dua pemimpin itu akan didahului dengan dialog antara menteri luar AS dan Rusia minggu ini. Bagaimanapun, kedua-dua acara akan berlaku hanya jika Moscow tidak menyerang Kiev, pihak Amerika mengulas. 

Sementara itu, kebimbangan bahawa Kremlin mungkin melancarkan pencerobohan semakin menjadi-jadi. Ini berlaku dengan latar belakang beberapa laporan berita. 

Pada hari Ahad, diketahui bahawa Rusia dan Belarus akan melanjutkan latihan ketenteraan bersama, yang sepatutnya berakhir pada 20 Februari. 

Juga pada hujung minggu, imej satelit baru muncul di akhbar, yang menunjukkan penempatan seterusnya kenderaan perisai Rusia berhampiran sempadan Ukraine. 

Satu lagi isyarat yang membimbangkan ialah kenyataan Washington tentang kemungkinan serangan Rusia ke atas beberapa bandar Ukraine. Amerika percaya bahawa ini akan berlaku tidak lama lagi dan akan membawa kepada korban awam yang ketara. 

Penganalisis memberi amaran bahawa panik terhadap kemungkinan pencerobohan Ukraine akan terus memberi kesan negatif kepada pasaran saham pada hari-hari mendatang. 

Berdasarkan latar belakang ini, permintaan untuk aset tempat selamat berkemungkinan meningkat semula. Kini kebanyakan pakar strategi pasaran optimis tentang emas dalam jangka pendek. 

Memandangkan aset kuning mengatasi titik kritikal rintangan teknikal minggu lepas, pakar menjangkakan bahawa dalam beberapa hari akan datang sebut harga pasti akan meningkat melebihi $1,900 disebabkan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat. 

Terdapat juga pendapat bahawa sebarang tanda pengurangan konflik antara Kremlin dan Barat boleh mengurangkan permintaan pelabur untuk aset selamat, termasuk emas dengan ketara. 

Bagaimana pula dengan Rizab Persekutuan? 

Dalam masa terdekat, nilai jongkong akan bergantung bukan sahaja pada diplomasi Rusia-Amerika, tetapi juga pada seberapa agresif Fed merancang untuk menaikkan kadar faedah untuk memerangi rekod inflasi yang tinggi. 

Minit Januari mesyuarat dasar monetari Fed telah diterbitkan minggu lepas. Laporan itu menunjukkan bahawa bank pusat tidak mengambil kedudukan yang lebih hawkish, seperti yang dijangkakan pelabur, yang membantu menyokong emas. 

Dalam tempoh tujuh hari ini, pedagang akan memantau dengan lebih teliti peristiwa yang mungkin menjejaskan retorik lanjut bank pusat. Menjelang mesyuarat Fed Mac, beberapa laporan utama untuk suku pertama akan dikeluarkan, serta pegawai Amerika akan membuat ulasan. 

Ucapan Gabenor Fed Christopher Waller patut diberi perhatian khusus. Pada mesyuarat pada 24 Februari, beliau akan membincangkan prospek ekonomi Amerika Syarikat. Kami juga mengesyorkan menganalisis ucapan presiden Rizab Persekutuan Rafael Bostic, Thomas Barkin dan Loretta Mester. 

Sesetengah penganalisis percaya bahawa dalam keadaan semasa, apabila inflasi di Amerika Syarikat telah mencapai paras tertinggi 40 tahun, emas boleh mendapat manfaat daripada sebarang sentimen pegawai Fed. 

Walaupun wakil bank pusat melobi untuk kenaikan kadar kecemasan, ini berkemungkinan memberi kesan positif ke atas nilai aset kuning. Menurut pakar, Fed tidak akan dapat menetapkan semula polisinya supaya tidak menjatuhkan sistem kewangan AS.

Tiada ulasan