Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Ketegangan antara Rusia dan Ukraine mula mereda


 Indeks Dow Jones, NASDAQ Composite, dan S&P 500 ditutup gelap semalam selepas berita bahawa Rusia menarik semula beberapa pasukannya berhampiran sempadan Ukraine ke pangkalan mereka. Reaksi pasaran agak diredam. Walau bagaimanapun, pasaran saham berjaya mendapatkan semula momentum, menutup hari dengan kenaikan. Walaupun terdapat beberapa penambahbaikan, konflik masih belum berakhir. Lebih daripada 100,000 tentera Rusia dan peralatan ketenteraan terletak berhampiran sempadan Ukraine, mengelilingi negara di semua pihak, termasuk sempadan Belarus. Terutamanya, semalam, media mahupun perisikan Ukraine tidak mengesahkan bahawa Moscow benar-benar mula menarik balik unitnya. Oleh itu, berita ini mungkin menjadi palsu atau sebahagian daripada permainan politik yang dimainkan Moscow menentang Eropah dan AS. Bagaimanapun, ramalan media Barat yang meramalkan Rusia boleh menyerang Ukraine pada 15-16 Februari tidak menjadi kenyataan. Inilah sebabnya mengapa mereka kurang boleh dipercayai apabila melibatkan konflik Ukraine-Rusia. 

InstaForex

Pada masa yang sama, Joe Biden membuat ucapan tergempar malam tadi. Beliau menyatakan bahawa AS dan pemimpin Eropah membenarkan pengilhakan Crimea pada 2014. Bagaimanapun, kali ini, jika Rusia menyerang negara jiran, sekatan akan menjadi sangat sukar. Amerika Syarikat dan negara EU akan membantu Ukraine dari segi kewangan dan menyediakan bekalan ketenteraan. Biden juga berkata bahawa krisis semasa harus diselesaikan secara diplomatik untuk mengelakkan konflik ketenteraan. Beliau juga menegaskan bahawa AS bukanlah musuh Rusia. Bagaimanapun, sekiranya konflik semakin meruncing, Washington akan membuat Rusia membayar 'harga tinggi' untuk pencerobohan Ukraine. 

Semalam, Canselor Jerman Olaf Stolz dan Presiden Rusia Vladimir Putin mengadakan perbualan. Stolz dan Putin gagal membuat sebarang kemajuan dalam rundingan. Vladimir Putin menyatakan bahawa Rusia memerlukan jaminan bahawa Kyiv tidak akan menyertai pakatan tentera NATO dalam masa terdekat. Olaf Stolz menjawab bahawa keahlian NATO Ukraine tiada dalam agenda perikatan itu pada masa ini. Putin juga menuntut untuk menghentikan pengembangan NATO, tidak menggunakan senjata ofensif berhampiran sempadan Rusia. Namun begitu, ketegangan telah reda. Perang belum bermula dan mungkin ia tidak akan bermula. Pasaran saham AS meningkat berikutan berita tersebut. Walau bagaimanapun, ia berkemungkinan merosot ke dalam pembetulan pada tahun 2022.

Tiada ulasan