Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Minyak Melonjak Ke Paras Tinggi Sejak 2014

Niaga hadapan minyak mentah Brent berada pada paras harga dagangan sebanyak $ 69.15 setong, iaitu sebanyak 0.5 peratus atau pada harga 33 sen lebih tinggi daripada sesi penutupan terakhir mereka. Penanda aras antarabangsa bagi minyak mencapai pada paras harga dagangan sebanyak $ 69.29 pada akhir perdagangan hari Selasa, merupakan antara paras harga tertinggi sejak lonjakan urusniaga harian pada bulan Mei 2015.

Niaga hadapan minyak mentah WTI A.S. berjumlah sebanyak paras harga dagangan sebanyak $ 63.44 setong, menandakan peningkatan kepada 48 sen atau 0.8 peratus daripada sesi penyelesaian terakhir mereka. Kontrak memasuki pasaran pada bulan Disember 2014 tinggi pada paras harga dagangan sebanyak $ 63.53 setong pada awal sesi dagangan.

forextrg

Penganalisis berkata, lanjutan perjanjian pemotongan jumlah pengeluaran oleh pihak OPEC dan inventori menurun adalah faktor-faktor yang mendorong kepada kenaikan harga.

Pada bulan November, OPEC, bersama-sama dengan Rusia dan sekumpulan pengeluar lain melanjutkan perjanjian potongan jumlah pengeluaran yang ditetapkan untuk tamat pada bulan Mac tahun ini menerusi tahun 2017.

Dari segi bekalan, Institut Petroleum Amerika melaporkan bahawa inventori mentah merosot sebanyak 11.2 juta tong pada minggu terakhir kepada 416.6 juta tong. Data yang datang sebagai EIA Amerika Syarikat (AS) menaikan unjuran pertumbuhan permintaan minyak dunia bagi tahun 2018 dengan sebanyak 100, 000 tong sehari daripada anggaran terlebih dahulu.

Tiada ulasan