Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Peso Mexico, Dolar Kanada Menurun Pada Laporan NAFTA Merosot

Menurut dua sumber kerajaan, Kanada sedang giat mempersiapkan diri kerana semakin yakin bahawa Trump tidak lama lagi akan mengumumkan niat Amerika untuk menarik diri dari pakatan perdagangan tiga hala yang panjang.

Laporan itu menyebabkan mata wang dolar Kanada telah menurun ke paras terendah bagi tahun ini berbanding rakan sejawatannya dari AS itu. Mata wang terakhir yang diniagakan pada paras sebanyak C $ 1.2545 kepada dolar Amerika Syarikat (AS), atau 79.71 sen, turun sebanyak 0.6 peratus. Sementara itu, sehingga 3:33 di New York, peso merosot sebanyak 0.5 peratus kepada 19.3398 setiap dolar, selepas menurun sebanyak 0.9 peratus.


Hasil pada catatan pada nota dua tahun kerajaan Kanada menurun enam mata wang kepada 1.74 peratus. Jurang antara hasil dua tahun Kanada dan rakan sejawatannya dari AS melebar sebanyak 7.3 mata asas kepada penyebaran (spread) -24.3 mata asas.

Saham juga merosot, dengan Indeks TSX Kanada dan indeks IPC Mexico menurun kepada 0.3 peratus dan 1.6 peratus masing-masing.

Penganalisis berkata perkembangan di NAFTA dilihat memberi kesan kepada prospek kenaikan kadar oleh Bank of Canada pada minggu depan. Kemungkinan kenaikan kadar bank pusat semasa mesyuarat dasarnya jatuh kepada 64 peratus, berdasarkan pertukaran indeks semalaman.

Tiada ulasan