Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Stabil Berikutan mata wang Loonie Kukuh Pada Data Pekerjaan Kanada Yang Kuat

Apabila aktiviti ekonomi melonjak secara global, pasaran mata wang dolar telah terjejas oleh jangkaan Fed tidak akan menjadi satu-satunya dasar mengetatkan bank pusat pada tahun 2018.

Indeks dolar berbanding sekumpulan enam mata wang utama memperoleh sebanyak 0.1 peratus pada 92.14, meningkat daripada paras yang rendah pada 2 Jan daripada 91.751, yang merupakan tahap paling lemah sejak 20 September.

Senarai gaji bukan perladangan Amerika Syarikat (AS) meningkat sebanyak 148,000 pekerjaan pada bulan Disember, selepas peningkatan sebanyak 252,000 pada bulan November, menurut data pada hari Jumaat.

Pada mulanya, nilai mata wang dolar tergelincir selepas angka senarai gaji, tetapi kemudian pulih semula.


Mata wang dolar Amerika Syarikat (AS) memulakan tahun 2018 dalam kedudukan bertahan, selepas pasaran indeks dolar turun sekitar 9.9 peratus pada tahun 2017, merupakan antara prestasi paling lemah sejak tahun 2003.

Pada hari Jumaat, data pekerjaan Kanada yang kuat menyokong spekulasi bahawa kadar faedah di sana boleh meningkat seawal minggu depan dan menghantar mata wang tempatan ke puncak tiga bulan.

Dolar Kanada lalu diniagakan pada C $ 1.2400 setiap dolar AS, naik sebanyak 0.1 peratus daripada perdagangan Amerika Syarikat lewat pada hari Jumaat.

Mata wang loonie telah melonjak ke paras tertinggi tiga bulan C $ 1.2355 pada hari Jumaat selepas data pekerjaan mengatasi jangkaan yang mendorong jangkaan pasaran untuk bank pusat Kanada untuk menaikkan kadar faedah pada bulan Januari.

Data zon Eropah yang meningkat telah menyokong mata wang biasa pada $ 1.2027, walaupun setakat ini gagal untuk membersihkan rintangan carta utama pada puncak bulan September dengan sebanyak $ 1.2092.

Dolar telah menunjukkan prestasi yang lebih baik pada yen pada 113.21, sebahagiannya disebabkan oleh jangkaan Bank of Japan (BoJ) akan kekal dengan dasar yang terlalu mudah itu.

Tiada ulasan