Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Fed Menaikkan Kadar Harga, Bersedia Untuk Kanaikan Bulan Disember

Rizab Persekutuan AS meninggalkan kadar dana persekutuan tidak berubah pada hari Rabu dan mencatatkan pertumbuhan ekonomi AS yang kukuh dan pasaran tenaga kerja yang mengukuh ketika kesan dari taufan baru-baru ini, satu petunjuk bahawa bank pusat bersedia untuk menaikkan kadar faedah sekali lagi pada akhir tahun ini.

Pelabur sebahagian besarnya mengecewakan kenaikan kadar pada mesyuarat dasar Fed November ini. Tumpuan utama ialah siapa yang akan mengetuai FOMC pada penghujung tahun pertama Pengerusi Fed Janet Yellen pada Februari 2018.

Pada hari Khamis, Presiden Donald Trump dijangka mengumumkan pilihannya pada hari Khamis, dengan Gabenor Fed Jerome Powell sebagai calon paling menonjol. Powell, yang merupakan penyokong pendekatan secara beransur-ansur Yellen untuk mengukuhkan dasar monetari, dilihat sebagai pesaing utama untuk kedudukan tersebut.

Dalam pasaran yang dikeluarkan, Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan mencatatkan pengukuhan pasaran buruh yang berterusan, peningkatan aktiviti ekonomi meskipun gangguan yang disebabkan oleh taufan.

Fed telah menaikkan kadar dua kali pada 2017 ini dan kini satu lagi peningkatan dalam kadar faedah penanda arasnya daripada julat semasa iaitu 1.00 peratus kepada 1.25 peratus menjelang Disember.

Tiada ulasan