Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Minyak Kekal Stabil Meskipun Simpanan Stok Merosot

Harga minyak dilaporkan stabil pada hari Khamis apabila inventori minyak mentah A.S. mencatatkan merosot meskipun berlaku peningkatan dalam pengeluaran. Sementara itu, di luar A.S., pengurangan bekalan yang dimulakan oleh OPEC terus membantu mengukuhkan pasaran.

Kontrak Niaga hadapan Brent diniagakan pada $ 60.56 setong. Penanda aras antarabangsa mencatatkan peningkatan 7 sen atau 0.1 peratus daripada penyelesaian terakhir mereka. Kontrak tersebut telah mencatatkan peningkatan sebanyak lebih daripada 35 peratus sejak tahun 2017 pada Jun lalu.

Minyak WTI A.S. diniagakan pada harga $ 54.30 setong, ia adalah mendatar dari catatan terakhir mereka, tetapi masih 30 peratus lebih tinggi daripada 2017 dengan catatn yang lebih rendah pada bulan Jun.

Menurut pedagang, pasaran minyak mendapat sokongan dari pengeluaran dalam inventori minyak mentah walaupun terdapat peningkatan pengeluaran.


Data daripada EIA menunjukkan rizab minyak mentah komersil A.S. merosot sebanyak 2.4 juta tong pada minggu hingga 27 Oktober, penurunan kepada 454.9 juta tong. Penurunan ini berlaku walaupun peningkatan pengeluaran sebanyak 46,000 bpd kepada 9.6 juta bpd. Pada masa ini, pengeluaran minyak mentah A.S. mencatatkan peningkatan 13 peratus sejak pertengahan 2016. Dalam minggu terakhir, EIA berkata laporan sebanyak 2.1 juta tong minyak mentah A.S. dieksport.

Sementara itu, sentimen di luar pasaran A.S. telah dicetuskan oleh usaha pimpinan OPEC, bersama dengan pengeluar bukan OPEC yang lain untuk menahan pengeluaran sekitar 1.8 juta bpd untuk mengimbangi semula pasaran. Lanjutan perjanjian tersebut sekurang-kurangnya lewat tahun depan telah memberikan sokongan kepada harga, menurut National Australia Bank.

Tiada ulasan