Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Berdiri Kukuh Selepas Pengurangan Agresif QE ECB Melemahkan Euro

Pasaran dagangan bagi sektor indeks dolar meningkat sebanyak 0.2 peratus kepada 94,800, diniagakan pada paras tertinggi dalam tempoh tiga bulan dan terikat untuk perolehan keuntungan mingguan sebanyak 1.1 peratus. Berbanding yen, mata wang dolar AS meningkat sebanyak 0.15 peratus kepada 114,155 yen, hampir kepada tiga bulan paras tertinggi bagi minggu ini daripada 114,245 yang dicapai pada hari Rabu. Untuk minggu ini, paras itu naik sebanyak 0.5 peratus.

ECB memanjangkan program pelonggaran kuantitatifnya dengan sembilan bulan hingga bulan September 2018, dan meninggalkan pintu terbuka untuk melanjutkan lanjutan selepas tempoh tersebut. Bank pusat itu berkata pihak mereka akan mula mengurangkan kadar bulanan untuk membeli sebanyak 50 peratus kepada 30 bilion euro yang bermula pada bulan Januari.

Presiden ECB Mario Draghi mengatakan bahawa tahap rangsangan kewangan yang signifikan masih diperlukan ekoran daripada kadar inflasi di rantau ini masih tidak bergerak dan gagal menunjukkan tanda-tanda pergerakan menaik yang berterusan.

Pasaran mata wang Euro jatuh sebanyak 0.15 peratus pada $ 1,1633 selepas mencecah paras harga $ 1,624, merupakan antara tahap perdagangan terendah sejak 26 Julai. Untuk minggu ini, mata wang tersebut diniagakan sebanyak 1.3 peratus lebih rendah. Mata wang biasa melemah berbanding dolar apabila strategi ECB berhati-hati menggariskan perbezaan di antara Rizab Persekutuan, yang diletakkan untuk menaikkan kadarnya sekali lagi pada bulan Disember ini.

Tiada ulasan