Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Melonjak Ekoran Tumpuan Kepada Mesyuarat ECB

Mata wang biasa menambah kepada perolehan keuntungan semalaman untuk mencapai paras tertinggi dalam tempoh enam hari sebanyak $ 1.1833. Pada masa yang sama, hasil bon 10-tahun Jerman juga meningkat ke paras tertinggi dalam tempoh masa tiga minggu pada paras 0.50 peratus.

Pertumbuhan dalam nilai mata wang euro dan hasil Jerman didorong oleh ramalan yang tinggi bahawa pihak ECB akan mengurangkan rangsangan membeli bon secara besar-besaran dan mengambil langkah terbesar lagi ke arah tahun penamatan dasar kewangan yang longgar.

Keputusan dasar ECB adalah pada 1145 GMT waktu tempatan.

Indeks mata wang dolar berbanding sekumpulan enam mata wang utama jatuh sebanyak 0.5 peratus pada 93,567, merupakan antara paras yang terendah dalam tempoh enam hari.

Pasaran mata wang dolar jatuh sebanyak 0.2 peratus pada pertukaran 113.515 yen. Dolar Amerika Syarikat (AS) meningkat kepada puncak tiga bulan sebanyak 114.245 yen semalaman ekoran daripada hasil Perbendaharaan penanda aras melonjak ke paras tertinggi dalam tempoh masa tujuh bulan sebanyak 2.475 peratus.

Forexmart

Mata wang A.S. akhirnya mengurangkan perolehan keuntungan apabila hasil Perbendaharaan merosot di belakang penurunan saham Wall Street. Hasil Perbendaharaan 10 tahun buat kali terakhir dilihat berada pada paras 2.426 peratus.

Dolar Kanada sebelum ini jatuh kepada satu peratus semalaman ke paras terendah dalam tempoh masa tiga bulan daripada C $ 1,2816 setiap dolar selepas Bank Kanada (BoC) mengekalkan kadar faedah yang kukuh, tetapi menyampaikan kenyataan yang tegas. Mata wang loonie dilihat kali terakhir berada pada paras C $ 1.2790 satu dolar.

Dolar New Zealand berada pada $ 0.6890, setelah mencapai tahap terendah selama tempoh lima bulan sebanyak $ 0.6861 pada hari Rabu di tengah kebimbangan para pelabur terhadap pelonggaran pelindung kerajaan yang baru.

Tiada ulasan