Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Saham Jepun Meningkat Mendatar


Pasaran saham Jepun meningkat secara mendadak pada hari Isnin, memanjangkan keuntungan dalam dua sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 bergerak di atas paras 31,300 ke paras tertinggi baru 33 tahun, berikutan petunjuk positif secara meluas daripada pasaran global pada hari Jumaat, dengan keuntungan merentas semua sektor sebagai peniaga bertindak balas kepada berita tentang "perjanjian pada prinsipnya" yang dicapai pada siling hutang AS pada hujung minggu.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 405.75 atau 1.31 peratus kepada 31,322.06, selepas mencecah paras tertinggi 30,560.43 sebelumnya. Saham Jepun ditutup tinggi pada hari Jumaat.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran memperoleh lebih daripada 3 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing menambah hampir 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda memperoleh lebih daripada 2 peratus, manakala Toyota tidak berubah.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings memperoleh hampir 2 peratus, Advantest melonjak lebih daripada 5 peratus dan Tokyo Electron menambah lebih daripada 2 peratus. Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial menambah lebih daripada 2 peratus, manakala Mizuho Financial dan Mitsubishi UFJ Financial masing-masing memperoleh hampir 2 peratus.

Pengeksport utama kebanyakannya lebih tinggi. Canon memperoleh hampir 2 peratus, Mitsubishi Electric menambah lebih daripada 2 peratus dan Sony meningkat hampir 1 peratus. Panasonic rata.

Antara syarikat untung utama lain, Sumitomo, Mitsui & Co., Marubeni, Nikon, Renesas Electronics dan Mitsubishi masing-masing memperoleh lebih daripada 4 peratus, manakala Itochu, Shin-Etsu Chemical, Sojitz dan Toyota Tsusho masing-masing menambah hampir 4 peratus. Nippon Yusen K.K., Kikkoman, Citizen Watch dan TDK masing-masing meningkat lebih daripada 3 peratus.

Sebaliknya, tidak ada yang rugi besar.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat pertengahan 140 yen pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham bergerak lebih tinggi secara mendadak sepanjang hari dagangan pada hari Jumaat, melanjutkan lantunan semula yang dilihat semasa sesi Khamis. Dengan pergerakan menaik yang berterusan, Nasdaq dan S&P 500 mencapai tahap penutupan terbaik mereka dalam tempoh sembilan bulan.

Purata utama bergerak secara kasar ke sisi menjelang penutupan, mengekalkan keuntungan yang kukuh. Nasdaq melonjak 277.59 mata atau 2.2 peratus kepada 12,975.69, S&P 500 melonjak 54.17 mata atau 1.3 peratus kepada 4,205.45 dan Dow melonjak 328.69 mata atau 1.0 peratus kepada 33,093.34.

Pasaran utama Eropah juga bergerak ke arah menaik pada hari itu. Sementara Indeks FTSE 100 U.K. meningkat sebanyak 0.7 peratus, Indeks DAX Jerman dan Indeks CAC 40 Perancis kedua-duanya melonjak sebanyak 1.2 peratus.

Harga minyak mentah naik lebih tinggi pada hari Jumaat selepas Rusia mengecilkan prospek pengurangan pengeluaran tambahan oleh OPEC. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk Julai berakhir lebih tinggi sebanyak $0.84 atau 1.2 peratus pada $72.67 setong. Niaga hadapan minyak mentah WTI naik kira-kira 1.6 peratus minggu lepas.

Tiada ulasan