Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Akan Meningkat Atas Urus Niaga Hutang AS


Saham Eropah mungkin dibuka lebih tinggi pada hari Isnin selepas penggubal undang-undang AS mencapai perjanjian untuk menaikkan had hutang negara dan mengelakkan kemungkinan mungkir, berikutan perbincangan sengit berminggu-minggu.

Perjanjian bipartisan, kompromi antara pemimpin Demokrat dan Republikan, kini menuju ke Kongres, yang perlu meluluskan perjanjian sebelum kerajaan mula kehabisan wang.

Pasaran Asia kebanyakannya didagangkan lebih tinggi, dengan saham China dan Hong Kong melepaskan keuntungan awal, berikutan keraguan tentang pemulihan ekonomi China.

Data pada hari Sabtu menunjukkan bahawa keuntungan di firma perindustrian China jatuh 20.6 peratus dalam tempoh Januari-April kerana syarikat bergelut dengan kedua-dua permintaan yang lemah di dalam negeri dan permintaan yang lemah dalam pasaran eksport negara.

Pasaran A.S. akan ditutup hari ini untuk cuti Hari Peringatan.

Harga emas tidak berubah apabila dolar kekal stabil menghampiri paras tertinggi dua bulan menjelang laporan pekerjaan AS minggu ini untuk Mei dan mesyuarat FOMC akan datang pada bulan Jun.

Harga minyak diniagakan lebih tinggi untuk melanjutkan rali Jumaat menjelang mesyuarat dasar OPEC+ pada 4 Jun.

Saham AS meningkat pada hari Jumaat selepas laporan muncul bahawa penggubal undang-undang mendekati perjanjian untuk menaikkan siling hutang AS selama kira-kira dua tahun dan mengelakkan kegagalan lalai.

Dalam keluaran ekonomi, inflasi dan perbelanjaan pengguna meningkat pada bulan lepas, menguatkan kes bagi Rizab Persekutuan untuk meneruskan pengetatan dasar monetari.

Nasdaq Composite dan S&P 500 yang berteknologi tinggi melonjak 2.2 peratus dan 1.3 peratus, masing-masing untuk mencapai paras penutup terbaik dalam tempoh sembilan bulan manakala Dow naik 1 peratus.

Saham Eropah ditutup lebih tinggi pada hari Jumaat, dengan data jualan runcit yang kukuh dari U.K. dan perjanjian hutang AS berharap dapat membantu menyokong sentimen.

STOXX 600 Eropah pan naik 1.2 peratus. DAX Jerman dan CAC 40 Perancis kedua-duanya melonjak sekitar 1.2 peratus manakala FTSE 100 UK menambah 0.7 peratus.

Tiada ulasan