Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pertumbuhan Harga Pengguna A.S. Meningkat Semula Pada April

 

Pertumbuhan harga pengguna di A.S. meningkat semula pada bulan April, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Perdagangan pada hari Jumaat.

Laporan itu berkata kadar tahunan pertumbuhan harga pengguna meningkat kepada 4.4 peratus pada April selepas perlahan kepada 4.2 peratus pada Mac.

Pertumbuhan harga pengguna yang lebih pantas mengejutkan ahli ekonomi, yang menjangkakan kadar pertumbuhan perlahan kepada 3.9 peratus.

Kadar pertumbuhan tahunan mengikut harga pengguna teras, yang tidak termasuk harga makanan dan tenaga, juga meningkat kepada 4.7 peratus pada April selepas perlahan kepada 4.6 peratus pada Mac. Pakar ekonomi menjangkakan kadar pertumbuhan tidak berubah.

Pada asas bulanan, harga pengguna meningkat sebanyak 0.4 peratus pada April selepas meningkat sebanyak 0.1 peratus pada Mac, manakala harga pengguna teras juga meningkat sebanyak 0.4 peratus pada April selepas meningkat sebanyak 0.3 peratus pada Mac.

Ryan Sweet, Ketua Pakar Ekonomi AS di Oxford Economics, berkata data itu akan "memastikan perbincangan mengenai Fed melangkau kenaikan pada bulan Jun dan kemudian meneruskan pengetatan pada bulan Julai."

Bacaan mengenai inflasi harga pengguna, yang dikatakan lebih disukai oleh Rizab Persekutuan, dimasukkan dalam laporan Jabatan Perdagangan mengenai pendapatan dan perbelanjaan peribadi.

Jabatan Perdagangan berkata pendapatan peribadi meningkat sebanyak 0.4 peratus pada April selepas meningkat sebanyak 0.3 peratus pada Mac. Pertumbuhan itu sepadan dengan jangkaan.

Pendapatan peribadi boleh guna, atau pendapatan peribadi ditolak cukai semasa peribadi, juga meningkat sebanyak 0.4 peratus pada April berikutan kenaikan 0.3 peratus pada bulan Mac.

Laporan itu juga menunjukkan perbelanjaan pengguna meningkat sebanyak 0.8 peratus pada April berikutan peningkatan 0.1 peratus yang disemak pada Mac.

Pakar ekonomi menjangkakan perbelanjaan meningkat sebanyak 0.4 peratus berbanding bacaan tidak berubah yang dilaporkan pada bulan sebelumnya.

Perbelanjaan peribadi sebenar, yang tidak termasuk perubahan harga, meningkat sebanyak 0.5 peratus pada bulan April selepas tidak berubah pada bulan Mac.

Dengan perbelanjaan meningkat lebih daripada pendapatan, simpanan peribadi sebagai peratusan pendapatan peribadi boleh guna merosot kepada 4.1 peratus pada April daripada 4.5 peratus pada Mac.

"Gabungan inflasi yang bergerak ke atas dan perbelanjaan pengguna kekal begitu kukuh akan meningkatkan kemungkinan Rizab Persekutuan menaikkan kadar pada masa lain pada pertengahan Jun," kata Ketua Ekonomi Seluruh Negara Kathy Bostjancic.

Beliau menambah, "Bagaimanapun, keputusan muktamad akan banyak dipengaruhi oleh laporan pekerjaan Mei (bertarikh 2 Jun) dan laporan CPI Mei yang dijadualkan pada 13 Jun - hari pertama mesyuarat dua hari FOMC."

Tiada ulasan