Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pound Meningkat Atas Data Gaji U.K. yang Kukuh

 

Pound Britain mengukuh berbanding mata wang utama lain dalam sesi Eropah pada hari Selasa, selepas pengeluaran laporan gaji U.K yang kukuh dari tiga bulan hingga Februari.

Data gaji yang optimis berkemungkinan meningkatkan jangkaan Bank of England untuk menaikkan lagi kadar faedah sebanyak 25 mata asas.

Data daripada Pejabat Statistik Kebangsaan menunjukkan bahawa purata pendapatan U.K. termasuk bonus meningkat 5.9 peratus dalam tiga bulan hingga Februari. Pendapatan diramalkan berkembang 5.1 peratus. Tidak termasuk bonus, pendapatan meningkat 6.6 peratus daripada setahun lalu, seperti yang dijangkakan.

Kadar pengangguran meningkat sedikit kepada 3.8 peratus dalam tempoh tiga bulan hingga Februari daripada 3.7 peratus dalam tempoh sebelumnya. Ahli ekonomi menjangka menunjukkan bahawa pengangguran kekal stabil pada 3.7 peratus pada bulan Februari. Sentimen pelabur bertambah baik di tengah-tengah sentimen positif yang dijana oleh kejutan KDNK China. Kebimbangan yang berlarutan terhadap inflasi, kadar faedah serta pertumbuhan, dan kesihatan sektor korporat seperti yang ditunjukkan oleh kemas kini pendapatan dijangka memacu sentimen semasa perdagangan berkembang.

Pound menunjukkan dagangan bercampur-campur berbanding pesaing utamanya dalam sesi Asia. Walaupun pound kekal stabil berbanding euro, dolar AS dan franc Switzerland, ia jatuh meningkat berbanding yen.

Dalam dagangan Eropah hari ini, paun meningkat kepada hampir 4 bulan tertinggi 166.97 berbanding yen, daripada rendah awal 166.16. Sasaran rintangan seterusnya yang mungkin untuk paun dilihat di sekitar kawasan 168.00.

Berbanding euro dan dolar A.S., paun meningkat kepada paras tertinggi 4 hari pada 0.8817 dan 1.2439 daripada paras terendah awal 0.8833 dan 1.2366. Jika paun melanjutkan aliran menaiknya, ia berkemungkinan mendapat rintangan sekitar 0.87 berbanding euro, dan 1.25 berbanding dolar AS.

Pound meningkat ke paras tertinggi 5 hari pada 1.1158 berbanding franc Swiss, daripada paras rendah awal 1.1094. Pada menaik, 1.14 dilihat sebagai tahap rintangan seterusnya untuk paun.

Dalam sesi New York, data CPI Kanada untuk Mac, perumahan A.S. bermula dan data permit bangunan untuk Mac akan dikeluarkan.

Tiada ulasan