Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar AS Lemah Menentang Saingan Utama Lain

 

Dolar AS bertukar lemah berbanding rakan utamanya pada hari Selasa selepas data menunjukkan pertumbuhan KDNK yang lebih kukuh daripada jangkaan di China pada suku pertama.

Namun, penurunan dolar tidak begitu ketara kerana beberapa pegawai Fed berkata kadar faedah perlu kekal lebih tinggi untuk melawan inflasi.

Presiden Bank Rizab Persekutuan St. Louis James Bullard hari ini berkata beliau menggemari kenaikan kadar faedah yang berterusan untuk mengatasi inflasi yang berterusan. Bullard berkata kebimbangan kemelesetan adalah berlebihan.

"Wall Street sangat terlibat dalam idea bahawa akan berlaku kemelesetan dalam tempoh enam bulan atau sesuatu, tetapi itu sebenarnya bukan cara anda akan membaca pengembangan seperti ini," kata Bullard kepada Reuters dalam temu bual yang diterbitkan Selasa.

Presiden Bank Rizab Persekutuan Atalanta Raphael Bostic berkata beliau lebih gemar menaikkan kadar faedah sekali lagi daripada menahannya melebihi 5% untuk beberapa waktu untuk mengekang inflasi yang kekal terlalu tinggi.

"Masih ada lagi kerja yang perlu dilakukan, dan saya bersedia untuk melakukannya," kata Bostic dalam satu temu bual hari ini.

Dari segi ekonomi, data daripada Jabatan Perdagangan menunjukkan perumahan A.S. mula merosot sebanyak 0.8 peratus kepada kadar tahunan 1.420 juta pada Mac daripada kadar disemak 1.432 juta pada Februari.

Ahli ekonomi menjangkakan perumahan mula menurun kepada kadar 1.400 juta daripada 1.450 juta yang dilaporkan pada bulan sebelumnya.

Data itu juga menunjukkan permit bangunan menjunam sebanyak 8.8 peratus kepada kadar 1.413 juta pada Mac daripada kadar disemak 1.550 juta pada Februari.

Permit bangunan, penunjuk permintaan perumahan masa depan, dijangka jatuh kepada kadar 1.441 juta daripada 1.524 juta yang dilaporkan pada bulan sebelumnya.

Indeks dolar, yang turun kepada 101.64 pada sesi Asia, terus kekal lemah dan kali terakhir dilihat pada 101.73, turun 0.36% daripada penutupan sebelumnya.

Berbanding Euro, dolar melemah kepada 1.0975 daripada 1.0930. Berbanding Pound Sterling, dolar didagangkan pada 1.2429 selepas data gaji UK yang kukuh.

Dolar juga lemah berbanding mata wang Jepun, menokok 134.08 yen seunit, berbanding 134.49 yen pada hari Isnin.

Berbanding Aussie, dolar berada pada 0.6729, dan berbanding franc Switzerland, ia didagangkan pada CHF 0.8965. Loonie tidak berubah pada C$1.3394 sedolar.

Tiada ulasan