Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Australia Melemah Dalam Perdagangan Berhati-hati

 

Dolar Australia susut berbanding rakan sejawatan utamanya pada hari Isnin, kerana pelabur berhati-hati menunggu mesyuarat bank pusat dan pendapatan korporat A.S.

Gabenor Fed Lisa Cook berkata pada hari Jumaat bahawa inflasi AS kekal tinggi dan berasaskan luas tetapi prospek untuk peringkat dasar monetari seterusnya kurang jelas.

The Fed dijangka menyampaikan kenaikan kadar faedah 25 mata asas (bps) terakhir pada bulan Mei dan kemudian mengekalkan kadar yang stabil.

Peniaga menantikan laporan Jabatan Perdagangan A.S. mengenai pendapatan dan perbelanjaan peribadi, yang termasuk bacaan inflasi yang dikatakan lebih disukai oleh Rizab Persekutuan.

Harga minyak jatuh kerana prospek kadar faedah yang lebih tinggi di A.S. menjejaskan prospek permintaan.

Aussie jatuh kepada 89.42 berbanding yen dan 0.9039 berbanding loonie, daripada paras tertinggi awal masing-masing pada 89.82 dan 0.9066. Kemungkinan sokongan seterusnya untuk aussie dilihat sekitar 86.00 berbanding yen dan 0.89 berbanding loonie.

Aussie turun berbanding kiwi, pada paras terendah 4 hari pada 1.0870. Jika aussie jatuh lagi, ia mungkin mendapat sokongan di sekitar kawasan 1.06.

Aussie menyusut kepada hampir paras terendah 2 minggu pada 0.6665 berbanding dolar AS dan paras terendah 5-1/2 bulan pada 1.6467 berbanding euro, daripada paras tertinggi awal pada 0.6697 dan 1.6399, masing-masing. Aussie dilihat mendapat sokongan sekitar 0.64 berbanding dolar AS dan 1.66 berbanding euro.

Memandang ke hadapan, indeks harga perumahan baharu Kanada untuk Mac akan dipaparkan dalam sesi New York.

Tiada ulasan