Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Berkemungkinan Akan Dibuka Pada Isnin Dalam Keadaan Lemah

 

Saham Eropah mungkin dibuka pada hari Isnin, dengan tumpuan pelabur teguh pada mesyuarat bank pusat dan pendapatan korporat A.S.

Firma dagangan dolar dan emas mengenepi rendah apabila pelabur menunggu pengumuman dasar oleh Fed A.S. dan Bank of England pada awal Mei untuk mendapatkan kejelasan mengenai strategi kenaikan kadar mereka.

Gabenor Fed Lisa Cook berkata pada hari Jumaat bahawa inflasi AS kekal tinggi dan berasaskan luas tetapi prospek untuk peringkat dasar monetari seterusnya kurang jelas.

Presiden ECB Christine Lagarde berkata minggu lalu bahawa inflasi zon Euro adalah terlalu tinggi dan dasar monetari "masih ada sedikit jalan lagi" untuk membawa kembali inflasi ke arah matlamat 2 peratus bank pusat.

The Fed dijangka menyampaikan kenaikan kadar faedah 25 mata asas (bps) terakhir pada bulan Mei dan kemudian mengekalkan kadar yang stabil.

Langkah seterusnya ECB pada 4 Mei mungkin sama ada kenaikan 25 atau 50 mata asas. Bank of England dilihat menaikkan kadar kepada 4.5 peratus pada 11 Mei.

Mesyuarat dasar Bank of Japan minggu ini menandakan mesyuarat pertama yang dipengerusikan oleh Gabenor BOJ baharu Kazuo Ueda.

Dari segi pendapatan, Coca-Cola, 3M, General Electric, McDonald's, Alphabet, Amazon, Intel dan Exxon Mobil adalah antara syarikat A.S. yang terkemuka kerana melaporkan hasil pendapatan suku tahunan mereka minggu ini.

Dalam keluaran ekonomi, data KDNK A.S. dan kawasan euro akan dikeluarkan minggu ini.

Peniaga menantikan laporan Jabatan Perdagangan A.S. mengenai pendapatan dan perbelanjaan peribadi, yang termasuk bacaan inflasi yang dikatakan lebih disukai oleh Rizab Persekutuan.

Pasaran Asia diniagakan bercampur-campur dalam perdagangan berhati-hati manakala minyak melanjutkan kerugian mendadak minggu lepas berikutan ketidaktentuan mengenai prospek ekonomi global.

Saham A.S. berakhir dengan sedikit perubahan pada hari Jumaat, dengan Dow mencatatkan kemenangan selama empat minggu di tengah-tengah keputusan pendapatan bercampur-campur dan kebimbangan kemelesetan.

Purata utama A.S. semuanya berakhir lebih tinggi sedikit kerana data baharu menunjukkan peningkatan yang lebih pantas dalam aktiviti perniagaan di firma yang berpangkalan di A.S. pada bulan April.

Saham Eropah meningkat pada hari Jumaat, dengan sentimen dibantu oleh data aktiviti sektor swasta yang kukuh dari U.K. dan zon euro.

STOXX 600 Eropah pan naik 0.3 peratus. DAX Jerman dan CAC 40 Perancis meningkat kira-kira setengah peratus manakala FTSE 100 U.K. naik 0.2 peratus.

Tiada ulasan