Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Mendahului Data Inflasi Dan Pengangguran

 

Saham Eropah sedikit lebih rendah pada hari Khamis dan hasil bon kerajaan zon Euro mencecah paras tertinggi baru beberapa tahun, kerana pelabur menunggu inflasi zon Euro utama dan data pengangguran yang dikeluarkan pada hari itu untuk petunjuk arah.

Joachim Nagel dari ECB berkata pada hari Rabu bahawa bank pusat mungkin memerlukan kenaikan kadar faedah yang besar selepas Mac untuk memerangi inflasi yang tinggi.

Di tempat lain, Gabenor Bank of England Andrew Bailey berkata dalam ucapannya di Persidangan Kos Sara Hidup Kumpulan Brunswick di London bahawa kadar boleh meningkat lagi jika tekanan inflasi menjadi tertanam.

STOXX 600 Eropah pan susut 0.1 peratus kepada 457.18 selepas susut 0.7 peratus pada hari Rabu.

DAX Jerman, CAC 40 Perancis dan FTSE 100 U.K. turun antara 0.3 peratus dan 0.4 peratus.

Firma kimia khusus Switzerland Clariant turun 3 peratus selepas ia meramalkan jualan tahunan menurun sedikit pada 2023.

Pemberi pinjaman British HSBC jatuh 4.3 peratus berikutan ex-dividen.

Saham Flutter Entertainment jatuh 4 peratus. Kumpulan perjudian dan pertaruhan melaporkan keuntungan teras FY22 pada bahagian bawah julat panduannya.

Vesuvius, sebuah syarikat kejuruteraan, melonjak hampir 6 peratus selepas melaporkan peningkatan dalam pendapatan untuk 2022, di tengah-tengah peningkatan dalam hasil.

Bangunan gergasi CRH melonjak 11 peratus selepas melaporkan lonjakan keuntungan pada 2022 dan mendedahkan rancangan pembelian balik saham.

Syarikat pengangkutan awam National Express meningkat 11 peratus selepas melaporkan peningkatan prestasi kewangan dan operasi untuk TK22.

Saham Technip Energies meningkat 6.2 peratus di Paris. Firma kejuruteraan itu, yang memberi tumpuan kepada industri tenaga, mencatatkan peningkatan dalam pendapatan untuk 2022 pada hasil yang lebih rendah.

Firma pengurusan sumber Veolia Environnement merosot 1.3 peratus walaupun melaporkan peningkatan dalam pendapatan dan hasil bersih FY22, dibantu oleh penggabungannya dengan Suez.

Kion Group AG meningkat lebih 1 peratus. Pengilang peralatan pengendalian bahan Jerman itu berkata ia menjangkakan peningkatan dalam hasil dan peningkatan ketara dalam kedua-dua EBIT terlaras dan pulangan atas modal yang digunakan pada fiskal 2023.

Tiada ulasan