Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar New Zealand Melemah Dalam Perdagangan Berhati-hati

 

Dolar NZ jatuh berbanding rakan utamanya dalam sesi Asia pada hari Khamis, berikutan data ekonomi AS mencetuskan kebimbangan bahawa Rizab Persekutuan akan terus menaikkan kadar faedah dalam beberapa bulan akan datang.

Data daripada Institut Pengurusan Bekalan menunjukkan bahawa pembuatan A.S. menguncup untuk bulan keempat berturut-turut pada bulan Februari, tetapi langkah harga yang dibayar meningkat secara tidak dijangka.

Bank pusat A.S. perlu menaikkan kadar dana persekutuan kepada antara 5 peratus dan 5.25 peratus dan mengekalkannya "hingga 2024" untuk mengawal inflasi, kata Bostic.

Kashkari juga menggesa kadar yang lebih tinggi, sambil menambah beliau "berfikiran terbuka" sama ada sama ada 25 mata asas atau 50 mata asas kenaikan kadar pada mesyuarat bank pusat A.S. pada bulan Mac.

Niaga hadapan dana Fed menunjukkan bahawa pasaran menjangkakan kadar dasar puncak 5.5 peratus pada bulan September.

Kiwi turun kepada 0.6211 berbanding dolar AS dan 1.7110 berbanding euro, daripada paras tertinggi awalnya masing-masing pada 0.6257 dan 1.7039. Kiwi dilihat mendapat sokongan sekitar 0.60 berbanding dolar AS dan 1.73 berbanding euro.

Kiwi itu turun berbanding yen, pada 84.88. Pada bahagian bawah, 82.00 mungkin dilihat sebagai tahap sokongan seterusnya.

Kiwi melemah kepada 1.0833 berbanding aussie, daripada paras tertinggi awal 1-1/2 bulan pada 1.0792. Jika mata wang merosot lebih jauh, 1.10 mungkin dilihat sebagai tahap sokongan seterusnya.

Memandang ke hadapan, IHP Zon Euro untuk Februari dan kadar pengangguran untuk Januari akan tiba pada sesi Eropah.

Pada 7.30 pagi ET, Bank Pusat Eropah mengeluarkan akaun mesyuarat dasar monetari majlis pemerintah yang diadakan pada 1 dan 2 Februari.

Tuntutan pengangguran mingguan A.S. untuk minggu berakhir 25 Februari akan dipaparkan dalam sesi New York.

Tiada ulasan