Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Tesla Mengumumkan Gigafactory Mexico

 

Tesla mengumumkan rancangannya untuk membuka kilang giga di Monterrey, Mexico sebagai sebahagian daripada rancangan pengembangan pembuat kereta elektrik mewah itu. Pada Hari Pelaburnya pada hari Rabu, Ketua Eksekutif Elon Musk mendedahkan projek itu, kini dipanggil Gigafactory Mexico.

Jurutera Tesla juga memberitahu pelabur bahawa ia akan mengurangkan kos pemasangan sebanyak separuh dalam generasi akan datang kereta. Sementara itu, Musk enggan menjawab soalan mengenai kenderaan generasi akan datang.

Dalam aktiviti pra-pasaran di Nasdaq, saham Tesla kehilangan sekitar 6 peratus untuk didagangkan pada $191.15.

Mengenai Gigafactory Mexico, Tesla berkata projek itu akan dibina di luar Monterrey di Nuevo León. Ini akan menjadi kilang ketiga Tesla di luar A.S. selepas China dan Jerman.

Musk berkata, "Kami akan terus mengembangkan pengeluaran di semua kilang sedia ada kami. Jadi ini tidak memindahkan keluaran ke mana-mana, dari mana-mana sahaja. Ini adalah pengeluaran tambahan."

Pada hari sebelumnya, Presiden Mexico Andres Manuel Lopez Obrador telah mengesahkan berita mengenai kilang Tesla, yang tersebar di media selama beberapa bulan sekarang.

Pada masa ini, terdapat satu lorong bernama TESLA di persimpangan sempadan antara Texas dan Nuevo Leon. Seperti laporan, lorong eksklusif itu akan membantu mengurangkan masa menunggu untuk kargo melalui sempadan.

Tahun lepas, Musk telah mengesahkan bahawa Tesla sedang mempertimbangkan tapak untuk kilang baharu di Kanada, Mexico, dan A.S. Pada bulan Oktober, lawatan Musk ke Mexico dan pertemuan dengan gabenor telah mencetuskan khabar angin kilang itu akan datang ke negara itu.

Tesla, di empat kilangnya, di Fremont, California; Austin, Texas; Shanghai, China; dan Berlin, Jerman, memegang kapasiti untuk membina kira-kira 2 juta kereta setahun secara keseluruhan. Syarikat itu pada 2022 menghantar sekitar 1.3 juta kereta. Tesla juga mengumumkan bahawa ia membina 4 juta kenderaan dalam sejarahnya. Tesla menyasarkan untuk membina 20 juta kereta setahun.

Tiada ulasan