Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Jualan Runcit UK Berkembang Dengan Lebih Kuat menjelang Hari Valentine

 

Jualan runcit UK berkembang pada kadar yang lebih pantas pada bulan Februari dirangsang oleh sambutan Hari Valentine di sebalik krisis kos sara hidup, data yang diterbitkan oleh Konsortium Runcit British dan firma perakaunan KPMG menunjukkan pada hari Selasa. Data berasingan daripada Barclays menunjukkan bahawa rakyat Britain mengurangkan perbelanjaan kad mereka untuk barangan yang tidak penting pada bulan Februari.

Jualan suka untuk suka meningkat 4.9 peratus tahun ke tahun pada bulan Februari, berikutan kenaikan 3.9 peratus pada bulan Januari. Itu hampir sejajar dengan kenaikan yang dijangkakan sebanyak 4.8 peratus.

Data menunjukkan jualan runcit keseluruhan meningkat 5.2 peratus berbanding pertumbuhan 4.2 peratus yang dilihat pada awal tahun. Jualan makanan suka-suka melonjak 8.2 peratus berbanding tahun lepas, manakala jualan bukan makanan meningkat pada kadar kompetitif yang lebih perlahan sebanyak 2.7 peratus.

Di sebalik krisis kos sara hidup, pelanggan masih bersedia untuk meraikan majlis istimewa seperti Hari Valentine, kata BRC.

"Untuk melindungi orang ramai daripada kenaikan harga barangan yang berterusan, Kerajaan mesti mengelakkan kos kawal selia tambahan pada perniagaan yang menjejaskan keupayaan peruncit untuk melabur dalam menurunkan harga dan dalam bidang lain yang akan menyumbang kepada pemulihan ekonomi UK," kata Ketua Eksekutif BRC Helen Dickinson. .

Paul Martin, Ketua Peruncitan UK, KPMG berkata, "Tinjauan akan terus mencabar dengan kejatuhan perbelanjaan pengguna dari segi sebenar dan apabila lebih ramai orang memilih untuk membeli-belah mengikut 'kesempatan', peruncit akan berhenti untuk Paskah yang meriah dan Hari Ibu," kata Paul Martin, ketua Runcit UK, KPMG.

Pertumbuhan tahunan perbelanjaan kad pengguna perlahan dengan ketara kepada 5.9 peratus pada Februari daripada 9.7 peratus pada Januari, kata Laporan Perbelanjaan Pengguna Barclays UK terkini.

Perbelanjaan kad penting meningkat sebanyak 6.7 peratus, didorong oleh pertumbuhan perbelanjaan runcit pada 6.6 peratus.

Pertumbuhan perbelanjaan bahan api perlahan kepada 5.0 peratus pada Februari daripada 9.3 peratus pada Januari kerana harga terus jatuh.

Pertumbuhan perbelanjaan kad yang tidak penting berkurangan dengan mendadak kepada 5.5 peratus pada Februari daripada 10.4 peratus pada Januari, apabila inflasi mendorong harga lebih tinggi. Angka Januari meningkat disebabkan oleh sekatan Omicron pada tahun sebelumnya.

"Adalah jelas bahawa tekanan kos sara hidup memberi kesan kepada pengguna apabila mereka mengurangkan pembelian mengikut budi bicara, dicerminkan oleh beberapa kategori Tidak Penting yang perlahan dalam pertumbuhan perbelanjaan bulan ini," Ketua Wawasan Pelanggan Barclays Viktorija Lygnugaryte berkata.

Tiada ulasan