Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Facebook Dilaporkan Akan Memotong Ribuan Lagi Pekerjaan

 

Meta Platforms Inc., pemilik Facebook dan Instagram, merancang untuk memotong ribuan lagi pekerjaan sejurus minggu ini dalam pusingan baharu pemberhentian, lapor Bloomberg memetik orang yang biasa dengan perkara itu.

Laporan itu berkata syarikat itu merancang untuk menawarkan pakej pembelian kepada pengurus dan memotong keseluruhan pasukan yang dianggap tidak penting. Pengarah dan naib presiden diminta membuat senarai pekerja yang boleh dilepaskan.

Meta dalam pemberhentian besar pertamanya pada November tahun lalu mengurangkan kira-kira 11,000 pekerja atau kira-kira 13 peratus daripada tenaga kerjanya. Selain itu, syarikat itu melanjutkan pembekuan pengambilan pekerjanya hingga suku pertama dengan sejumlah kecil pengecualian.

Dengan langkah terbarunya, jurusan rangkaian sosial itu dikatakan menumpukan pada matlamat kewangannya dan menjadi organisasi yang lebih cekap di tengah-tengah kelembapan dalam hasil pengiklanan, yang menyumbang sebahagian besar hasil rangkaian sosial itu.

Bertujuan untuk mengurangkan kos dan menjajarkan semula perniagaannya, syarikat itu baru-baru ini mengumumkan beberapa langkah, termasuk pemberhentian kira-kira 11,000 pekerja, dan strategi penyatuan kemudahan untuk menyewakan semula, menamatkan awal atau meninggalkan beberapa bangunan pejabat di bawah pajakan operasi. Syarikat itu juga membatalkan beberapa projek pusat data.

Sebagai sebahagian daripada usahanya untuk mencari lebih banyak sumber pendapatan, Ketua Pegawai Eksekutif Mark Zuckerberg pada akhir Februari mengumumkan rancangan untuk memperkenalkan perkhidmatan langganan baharu, Meta Verified, di Australia dan New Zealand minggu ini dan di lebih banyak negara tidak lama lagi.

Pada masa pemberhentian utamanya sebelum ini, Zuckerberg menyatakan bahawa syarikat itu membuat keputusan untuk meningkatkan pelaburannya dengan ketara memandangkan dunia bergerak pantas dalam talian pada permulaan pandemik COVID-19, dan lonjakan dalam e-dagang membawa kepada pertumbuhan hasil yang terlalu besar. . . Malangnya, ini tidak berjalan seperti yang dijangkakan di tengah-tengah kemelesetan makroekonomi, peningkatan persaingan dan kehilangan isyarat iklan, dan keputusan yang dialami.

Meta kini sedang bergelut untuk mengekalkan keuntungan dan hasil, yang masing-masing merosot 55 peratus dan 4 peratus, pada suku keempat dari tahun lepas.

Zuckerberg dilaporkan menjangkakan pemotongan tambahan kerana dia menjangkakan 2023 menjadi tahun kecekapan bagi syarikat itu.

The Financial Times baru-baru ini melaporkan bahawa tidak banyak kejelasan untuk pekerja Meta kerana ada yang dibayar untuk kerja sifar, dan ketua pasukan dan pengurus projek tidak dapat merancang beban kerja mereka.

Banyak firma teknologi utama AS, yang telah mengambil pekerja secara besar-besaran semasa pandemik COVID-19, telah membuat ribuan pemberhentian atau mengurangkan pengambilan pekerja di tengah-tengah pertumbuhan yang perlahan, termasuk Alphabet Inc., syarikat induk gergasi carian Google, Microsoft, Amazon dan Twitter . .

Alphabet baru-baru ini mengumumkan kira-kira 12,000 pemberhentian, manakala Microsoft mengumumkan 10,000 pemberhentian kerja, dan Amazon 18,000 pekerja atau kira-kira 6 peratus daripada tenaga kerjanya.

Twitter pada akhir Februari memberhentikan sekurang-kurangnya 50 pekerja dalam satu lagi pusingan pemberhentian pada hujung minggu. Pada awal November, Twitter memberhentikan ribuan pekerja dalam langkah mengurangkan kos oleh Elon Musk, yang memperoleh syarikat media sosial itu dengan harga $44 bilion.

Tiada ulasan