Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Rumah UK Meningkat Pada Kadar Terpantas Dalam 8 Bulan

 

Di sebalik krisis kos sara hidup, harga rumah di UK meningkat paling tinggi dalam tempoh lapan bulan pada Februari disokong oleh keyakinan pengguna yang bertambah baik dan pasaran buruh yang berdaya tahan, data daripada anak syarikat Lloyds Bank Halifax dan S&P Global menunjukkan pada hari Selasa.

Harga rumah mencatatkan kenaikan bulanan sebanyak 1.1 peratus pada Februari, lebih cepat daripada kenaikan 0.2 peratus yang dicatatkan pada Januari, manakala ahli ekonomi meramalkan kejatuhan 0.3 peratus.

Ini merupakan kenaikan kedua berturut-turut dan juga menandakan pertumbuhan terpantas sejak Jun 2022.

Sebuah rumah biasa berharga GBP 285,476 pada bulan Februari berbanding GBP 282,360 pada bulan Januari.

Tahun ke tahun, pertumbuhan harga rumah kekal stabil pada 2.1 peratus pada bulan Februari, data menunjukkan. Pada perbandingan suku tahunan, harga rumah jatuh 2.5 peratus.

Pengarah Gadai Janji Halifax Kim Kinnaird berkata pengurangan kadar gadai janji baru-baru ini, meningkatkan keyakinan pengguna dan daya tahan yang berterusan dalam pasaran buruh membantu menstabilkan harga rumah berikutan kejatuhan yang dilihat pada November dan Disember. Namun begitu, dengan kos rumah turun pada asas suku tahunan, aktiviti asas menunjukkan arah aliran menurun secara umum, kata Kinnaird. Keterjangkauan perumahan akan terus menimbulkan cabaran kepada ramai pembeli dengan purata harga rumah kekal tinggi.

Pemulihan yang ketara dalam harga rumah Halifax pada Februari menambah berat kepada pandangan bahawa akan ada perselisihan antara pembeli dan penjual yang menyebabkan urus niaga merosot, tetapi dengan kejatuhan harga yang minimum, kata ahli ekonomi Capital Economics Andrew Wishart.

Data perumahan dari Halifax sangat berbeza dengan laporan yang diterbitkan oleh Nationwide Building Society, yang menunjukkan harga rumah merosot paling banyak dalam lebih sedekad pada bulan Februari. Harga rumah di seluruh negara jatuh 1.1 peratus pada tahun, menandakan kejatuhan pertama sejak Jun 2020 dan penurunan terbesar sejak November 2012.

Data kelulusan gadai janji terbaru dari Bank of England juga mencadangkan kelemahan dalam pasaran perumahan. Kelulusan untuk pembelian rumah jatuh kepada 39,600 pada Januari daripada 40,500 pada Disember.

Bank of England telah menaikkan kadar faedah penanda arasnya sebanyak 390 mata asas sejak kitaran pengetatan semasa bermula pada Disember 2021.

Tiada ulasan