Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Powell Berkata Kadar Berkemungkinan Menuju Lebih Tinggi Daripada Jangkaan Sebelum ini

 

Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell menyampaikan keterangan dasar monetari separuh tahunannya yang sangat dinanti-nantikan di hadapan Jawatankuasa Perbankan Senat pada hari Selasa.

Memetik inflasi yang meningkat secara degil dan data ekonomi yang lebih kukuh daripada jangkaan, Powell memberitahu penggubal undang-undang "tahap muktamad kadar faedah berkemungkinan lebih tinggi daripada yang dijangkakan sebelum ini."

Powell juga berkata Fed akan bersedia untuk mempercepatkan semula kadar kenaikan kadar jika jumlah data masuk menunjukkan bahawa pengetatan yang lebih pantas adalah wajar.

Selain itu, ketua Fed itu mengulangi bahawa bank pusat berkemungkinan perlu mengekalkan pendirian mengehadkan dasar monetari untuk "beberapa masa" untuk memulihkan kestabilan harga.

"Rekod sejarah memberi amaran keras terhadap dasar longgar yang terlalu awal," kata Powell. "Kami akan kekal dalam kursus sehingga kerja selesai."

Kesaksian oleh Powell datang ketika Fed telah menaikkan kadar faedah sebanyak 4.5 mata peratusan sepanjang tahun lalu dalam usaha untuk memerangi inflasi yang tinggi.

Fed memperlahankan kadar kenaikan kadar dalam dua mesyuaratnya yang lalu, menaikkan kadar sebanyak 25 mata asas pada awal Februari selepas meningkatkan kadar sebanyak 50 mata asas pada bulan Disember dan sebanyak 75 mata asas pada bulan November.

Powell berkata Fed terus menjangka bahawa kenaikan kadar yang berterusan akan sesuai untuk mencapai pendirian dasar monetari yang cukup mengehadkan untuk mengembalikan inflasi kepada 2 peratus dari semasa ke semasa.

"Walaupun inflasi telah menjadi sederhana dalam beberapa bulan kebelakangan ini, proses menurunkan semula inflasi kepada 2 peratus masih jauh dan berkemungkinan bergelombang," kata Powell.

Powell mengakui kesan kenaikan kadar ke atas komuniti, keluarga dan perniagaan di seluruh negara tetapi menegaskan Fed akan melakukan "segala yang kita boleh" untuk mencapai matlamat dwinya iaitu pekerjaan maksimum dan kestabilan harga.

Mesyuarat dasar monetari Fed seterusnya dijadualkan pada 21-22 Mac, dengan Alat FedWatch CME Group pada masa ini menunjukkan 45.7 peratus peluang kenaikan kadar 25 mata asas lagi dan 54.3 peratus peluang kenaikan kadar 50 mata asas.

Tiada ulasan