Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Bay Street Berkemungkinan Buka Lebih Rendah

 

Saham Kanada mungkin dibuka pada nota negatif pada hari Isnin, menjejaki harga minyak mentah yang lebih rendah dan niaga hadapan logam yang lembap.

China menetapkan sasaran pertumbuhan sederhana sekitar 5% untuk tahun ini, turun daripada sasaran tahun lepas sebanyak 5.5%, mungkin akan menjejaskan sentimen.

Cargojet Inc. (CJT.TO) melaporkan pendapatan bersih suku keempat sebanyak $2.6 juta (pendapatan bersih $14.1 juta tidak termasuk kerugian penilaian waran) berbanding keuntungan bersih $102.0 juta pada 2021 (pendapatan bersih $33.4 juta tidak termasuk keuntungan penilaian waran).

Dari segi ekonomi, skor Indeks Pengurus Pembelian Ivey untuk bulan Februari akan tamat pada 8:30 AM ET.

Indeks Pengurus Pembelian Ivey di Kanada meningkat kepada 60.1 pada Januari 2023 daripada 49.3 yang disemak pada bulan sebelumnya, mencapai skor tertinggi sejak Mei 2022.

Penanda aras Indeks Komposit S&P/TSX bergerak lebih tinggi sepanjang sesi, melonjak 244.37 mata atau 1.2 peratus kepada 20,581.58.

Kekuatan berterusan dalam pasaran sebahagiannya mencerminkan keyakinan tentang prospek ekonomi global berikutan data optimis daripada China dan Eropah.

Saham Asia meningkat secara meluas pada hari Isnin walaupun China mengumumkan sasaran pertumbuhan terendahnya dalam beberapa dekad.

Dolar yang lebih lemah dan hasil Perbendaharaan yang lebih rendah membantu menyokong sentimen menjelang pengeluaran data pekerjaan A.S., keterangan Pengerusi Fed Jerome Powell dan keputusan tengah dank yang akan datang di Jepun dan Australia.

Saham Eropah telah mengurangkan keuntungan awal, malah pasaran UK telah tergelincir ke wilayah negatif, dengan pelabur sebahagian besarnya membuat langkah berhati-hati, mencari arah baru.

Dalam dagangan komoditi, niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate turun $1.06 atau 1.34% pada $78.62 setong.

Niaga hadapan emas naik sedikit pada $1,856.20 seaun, manakala niaga hadapan Perak turun sedikit pada $21.225 seauns.

Tiada ulasan