Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Jualan Runcit Zon Euro Meningkat Namun Kurang Daripada Jangkaan


Jualan runcit zon Euro berkembang kurang daripada jangkaan pada awal tahun menunjukkan bahawa inflasi yang tinggi terus memakan perbelanjaan pengguna, data dari pejabat statistik Eurostat menunjukkan hari Isnin.


Jualan runcit hanya meningkat 0.3 peratus pada Januari dari Disember, apabila perolehan turun 1.7 peratus. Ahli ekonomi telah meramalkan pertumbuhan 1.0 peratus.

Jualan produk makanan dan bukan makanan meningkat semula pada bulan Januari. Jualan makanan, minuman dan tembakau meningkat 1.8 peratus selepas kejatuhan 2.1 peratus. Jualan produk bukan makanan naik 0.8 peratus selepas jatuh 2.5 peratus.

Jualan bahan api automotif merosot 1.5 peratus membalikkan kenaikan 0.5 peratus pada bulan sebelumnya.

Penurunan jualan runcit tahun ke tahun perlahan kepada 2.3 peratus pada Januari daripada 2.8 peratus pada Disember. Ini adalah kejatuhan paling perlahan dalam urutan empat bulan penguncupan semasa.

Kenaikan jualan runcit Januari tidak mencukupi untuk mengimbangi kejatuhan Disember dan tahap keyakinan isi rumah yang rendah semasa menunjukkan bahawa penggunaan akan menurun dalam beberapa bulan akan datang, kata ahli ekonomi Capital Economics Jack Allen-Reynolds.



Tinjauan baru-baru ini mencadangkan aktiviti ekonomi yang agak lebih baik pada suku pertama, tetapi memandangkan kelemahan suku keempat dan tinjauan hilang tanda baru-baru ini, prestasi setakat tahun ini dikaburkan dalam ketidaktentuan, kata ahli ekonomi ING Bert Colijn. Ini menyukarkan untuk menilai ke mana arah tuju ekonomi dalam jangka pendek. Namun begitu, jika keluaran jualan runcit hari ini adalah sesuatu yang perlu dilakukan, ia tidak kelihatan seperti ekonomi telah mula pulih begitu sahaja, tambah pakar ekonomi itu.

Di tempat lain, hasil tinjauan daripada institut penyelidikan tingkah laku Sentix hari ini menunjukkan bahawa keyakinan pelabur menjadi lemah pada bulan Mac kerana jangkaan merosot secara mendadak walaupun kebimbangan mengenai kemelesetan ekonomi semakin berkurangan. Indeks ekonomi Sentix turun kepada -11.1 daripada -8.0 pada bulan Februari.

Tiada ulasan