Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pendaftaran Kereta UK Meningkat 26.2% Pada Februari: SMMT

 

Pendaftaran kereta British meningkat untuk bulan ketujuh berturut-turut pada Februari berikutan permintaan kukuh untuk kenderaan elektrik bateri bersama-sama dengan kekangan rantaian bekalan yang berkurangan, data daripada Persatuan Pengilang dan Peniaga Motor, atau SMMT, menunjukkan pada hari Isnin.

Pendaftaran kereta menunjukkan pertumbuhan tahunan dua angka sebanyak 26.2 peratus pada Februari berikutan kenaikan 14.7 peratus pada Januari.

Data menunjukkan 74,441 kereta baharu didaftarkan pada pertengahan suku pertama berbanding 58,994 unit yang dijual pada bulan yang sama 2021.

Walaupun Februari biasanya volum yang rendah menjelang perubahan plat Mac, tahun ini ia menandakan bulan ketujuh pertumbuhan berturut-turut kerana kekurangan rantaian bekalan yang berkurangan mendorong pasaran menghampiri tahap pra-pandemi, turun hanya 6.5 peratus pada bulan yang sama pada 2020, SMMT berkata.

Pertumbuhan jelas merentasi hampir semua kategori pasaran. Jualan kepada pembeli persendirian meningkat 5.8 peratus, dan jualan kepada armada besar melonjak 46.2 peratus. Pendaftaran perniagaan, yang menyumbang sebahagian kecil daripada pasaran, meningkat 0.7 peratus.

Kenderaan elektrik hibrid mencatatkan pertumbuhan jualan paling ketara antara semua jenis bahan api, meningkat 40.0 peratus pada Februari berbanding tahun lepas. Ini diikuti dengan kenaikan 35.8 peratus dalam jenis petrol, manakala pendaftaran diesel merosot sebanyak 7.0 peratus.

Data juga mengesahkan bahawa kenderaan berkeupayaan sifar pelepasan meneruskan aliran menaik pada bulan Februari. Jualan hibrid plug-in meningkat 1.0 peratus dan kenderaan elektrik bateri mencatatkan satu lagi bulan yang kukuh, meningkat 18.2 peratus untuk menyumbang satu daripada enam pendaftaran kereta baharu UK.

"Apabila kita melangkah ke 'bulan plat baharu' pada bulan Mac, dengan lebih banyak kereta berteknologi tinggi terkini tersedia, Belanjawan yang akan datang mesti memberikan langkah yang memacu peralihan ini, meningkatkan kemampuan dan kemudahan pengecasan untuk semua," Ketua Eksekutif SMMT Mike Hawes berkata

Tiada ulasan