Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Mungkin Dibuka Dengan keuntungan Sederhana

 

Saham Eropah mungkin dilihat kenaikan berhati-hati apabila dibuka pada hari Selasa kerana pelabur menantikan keluaran cetakan inflasi awal Perancis, Sepanyol, Jerman, Itali dan zon euro yang dijadualkan minggu ini untuk petunjuk mengenai laluan kenaikan kadar masa depan tahun ini.

Bank Pusat Eropah bercadang untuk menaikkan kadar sebanyak 50 mata asas lagi pada bulan Mac tetapi terdapat ketidakpastian mengenai langkah seterusnya selepas Mac.

Di seberang Atlantik, laporan tentang keyakinan pengguna dan aktiviti perniagaan kawasan Chicago mungkin menarik perhatian lewat hari ini.

Pasaran Asia menyaksikan kenaikan sederhana menjelang pelepasan data PMI Pembuatan Caixin dari China, yang dijadualkan pada hari Rabu.

Dolar berundur manakala emas tergelincir pada pertaruhan Fed hawkish. Gabenor Fed A.S. Philip Jefferson berkata pada Isnin bahawa inflasi untuk perkhidmatan di Amerika Syarikat kekal "sangat tinggi" dan beliau berada di bawah "tiada khayalan" bahawa inflasi akan kembali dengan cepat kepada sasaran Fed.

Minyak stabil tetapi menuju ke penurunan bulanan keempat berturut-turut kerana pelabur menunggu data inventori daripada Institut Petroleum Amerika dan Pentadbiran Maklumat Tenaga.

Saham A.S. ditutup tinggi sedikit semalaman kerana pelabur mencari tawaran murah selepas kerugian mendadak minggu lalu.

Dow naik 0.2 peratus, Nasdaq Composite yang berteknologi tinggi meningkat 0.6 peratus dan S&P 500 menambah 0.3 peratus selepas keluaran bacaan bercampur pada pesanan barangan tahan lama dan jualan rumah yang belum selesai.

Ketiga-tiga indeks ditutup dengan baik daripada paras tertinggi sesi mereka apabila hasil Perbendaharaan bergerak daripada paras terendah hari ini berikutan ketidakpastian tentang ke mana arah tuju ekonomi dan kadar faedah.

Pasaran Eropah melantun semula pada hari Isnin selepas mencatatkan penurunan paling teruk pada 2023 minggu lepas.

STOXX 600 pan-Eropah ditutup 1.1 peratus lebih tinggi. DAX Jerman meningkat 1.1 peratus, indeks CAC 40 Perancis meningkat 1.5 peratus dan FTSE 100 U.K melonjak 0.7 peratus.

Tiada ulasan