Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Saham Jepun Lebih Tinggi

 

Pasaran saham Jepun nyata lebih tinggi pada hari Selasa, memulihkan sedikit kerugian pada sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 bergerak di atas paras 27,500, berikutan isyarat positif secara meluas daripada pasaran global semalaman, didorong oleh keuntungan dalam saham teknologi.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 105.47 mata atau 0.38 peratus kepada 27,529.43, selepas mencecah paras tertinggi 27,585.17 sebelumnya. Saham Jepun ditutup rendah sedikit pada hari Isnin.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran memperoleh lebih daripada 1 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing juga menambah lebih daripada 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda memperoleh lebih daripada 1 peratus dan Toyota meningkat 0.4 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest dan Screen Holdings masing-masing memperoleh lebih daripada 1 peratus, manakala Tokyo Electron meningkat 0.2 peratus.

Dalam sektor perbankan, Mitsubishi UFJ Financial turun 0.3 peratus, manakala Sumitomo Mitsui Financial dan Mizuho Financial masing-masing naik 0.5 peratus.

Pengeksport utama bercampur. Sony meningkat hampir 1 peratus dan Panasonic naik 0.3 peratus, manakala Canon kehilangan hampir 1 peratus dan Mitsubishi Electric turun 0.1 peratus. Antara untung utama lain, Taiheiyo Cement, Sumitomo Osaka Cement dan Yaskawa Electric masing-masing memperoleh lebih daripada 3 peratus, manakala Nippon Paper Industries menambah hampir 3 peratus.

Sebaliknya, Alps Alpine kehilangan hampir 5 peratus dan Teijin merosot lebih daripada 3 peratus.

Dalam berita ekonomi, pengeluaran perindustrian di Jepun turun 4.6 peratus pelarasan musim pada bulan Januari, kata Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri pada hari Selasa. Itu adalah mengecilkan jangkaan untuk penurunan sebanyak 2.6 peratus berikutan kenaikan 0.3 peratus pada bulan Disember. Pada asas tahunan, keluaran perindustrian turun 2.3 peratus selepas melangkau 2.4 peratus pada bulan sebelumnya.

Apabila data dikeluarkan, METI menurunkan penilaiannya terhadap pengeluaran perindustrian, mengatakan bahawa ia telah lemah. Menurut ramalan METI mengenai pengeluaran perindustrian, output dijangka melonjak 8.0 peratus pada Februari dan meningkat 0.7 peratus pada Mac.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 136 yen yang lebih rendah pada hari Selasa.

Di Wall Street, saham kembali pulih sepanjang hari dagangan pada hari Isnin selepas bergerak lebih tinggi secara mendadak pada awal sesi. Purata utama berundur jauh dari paras tertinggi awal mereka tetapi berjaya ditutup dalam wilayah positif.

Dow melonjak lebih daripada 360 mata dalam dagangan awal tetapi berakhir hari ini dengan hanya 72.17 mata atau 0.2 peratus pada 32,889.09. Nasdaq naik 72.04 mata atau 0.6 peratus kepada 11,466.98 dan S&P 500 naik 12.20 mata atau 0.3 peratus kepada 3,982.24.

Pasaran utama Eropah juga bergerak ke arah menaik pada hari itu. Sementara Indeks CAC 40 Perancis melonjak sebanyak 1.5 peratus, Indeks DAX Jerman melonjak sebanyak 1.1 peratus dan Indeks FTSE 100 U.K. meningkat sebanyak 0.7 peratus.

Harga minyak mentah ditarik balik Isnin, mengembalikan keuntungan baru-baru ini berikutan kebimbangan bahawa kadar faedah yang lebih tinggi akan membawa ekonomi global ke dalam kemelesetan. Minyak mentah West Texas Intermediate untuk penghantaran April susut AS$0.64 atau 0.8 peratus kepada AS$75.68 setong.

Tiada ulasan