Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pekerja Tesla Melancarkan Kempen Penyatuan Di Kilang New York

 

Pekerja Tesla Inc. di Gigafactory di Buffalo, New York melancarkan kempen untuk membentuk kesatuan, mencari gaji dan jaminan pekerjaan yang lebih baik, lapor Bloomberg.

Para pekerja dilaporkan menghantar e-mel kepada Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk dengan niat mereka untuk bersatu, yang akan menjadi yang pertama bagi pembuat kenderaan elektrik mewah itu, jika berjaya.

Dalam surat kepada pihak pengurusan, pekerja menulis, "Penyatuan akan mempercepatkan lagi peralihan dunia kepada tenaga mampan, kerana ia akan memberi kita suara di tempat kerja kita dan dalam matlamat yang kita tetapkan untuk kita capai."

Pekerja di kilang itu, yang melabelkan data untuk Autopilot Tesla dan teknologi memandu sendiri, menganjurkan dengan kesatuan buruh Workers United, dan juga mencari pengurangan dalam tekanan pengeluaran yang boleh membahayakan kesihatan mereka.

Pekerja tersebut mendakwa bahawa Tesla menjejaki ketukan kekunci komputer mereka untuk memantau cara mereka bekerja, yang menyebabkan sesetengah pekerja mengelak daripada berehat di bilik mandi.

Al Celli, ahli jawatankuasa penganjur kesatuan menyatakan bahawa orang ramai sudah bosan diperlakukan seperti robot.

Syarikat itu juga telah diminta untuk menandatangani Prinsip Pilihan Raya Adil yang akan menghalang firma itu daripada bertindak balas terhadap pekerja yang terlibat dalam penganjuran kesatuan sekerja.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pekerja di kilang kereta Tesla, khususnya di Kilang Fremont di California, telah cuba untuk bersatu. Kesatuan buruh Workers United, yang membantu pekerja Starbucks di pelbagai kafe di seluruh negara untuk bersatu, telah berada di belakang usaha pekerja Tesla.

Sementara itu, Musk telah menentang pekerja Tesla yang membentuk kesatuan. Lembaga Perhubungan Buruh Kebangsaan atau NLRB pada Mac 2021 telah memutuskan bahawa Tesla telah melanggar undang-undang buruh dengan memecat seorang pekerja atas dakwaan sokongan kesatuan. Lembaga Pengarah juga mengarahkan Musk untuk memadam tweet di mana dia mencadangkan bahawa pekerja Tesla yang bersatu boleh kehilangan pilihan saham mereka.

Tiada ulasan