Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Inflasi UK Melemah Kepada 10.1%

 

Inflasi harga pengguna UK mereda lebih daripada jangkaan pada bulan Januari berikutan harga bahan api yang lebih rendah, tetapi kadar itu kekal tinggi, menghimpit pendapatan isi rumah dan menambahkan lebih banyak tekanan pada kos sara hidup.

Harga pengguna mencatatkan pertumbuhan tahunan sebanyak 10.1 peratus pada Januari, berikutan kenaikan 10.5 peratus pada bulan sebelumnya, data yang diterbitkan oleh Pejabat Perangkaan Kebangsaan menunjukkan hari Rabu.

Kadar itu dijangka perlahan kepada 10.3 peratus. Ini juga turun daripada paras tertinggi 11.1 peratus yang dicatatkan pada bulan Oktober.

Inflasi teras yang tidak termasuk harga tenaga, makanan, minuman beralkohol dan tembakau, susut kepada 5.8 peratus pada Januari daripada 6.3 peratus pada bulan sebelumnya.

Kadar teras juga kekal di bawah paras tertinggi baru-baru ini iaitu 6.5 peratus pada bulan September dan Oktober.

Pada asas bulanan, harga pengguna turun buat kali pertama dalam setahun pada Januari, turun 0.6 peratus selepas meningkat 0.4 peratus setiap satu pada Disember dan November.

Pada mesyuarat Februari, Bank of England berkata inflasi telah beralih arah. Kadar inflasi diramalkan turun kepada sekitar 4 peratus menjelang akhir tahun dan mencapai sasaran 2 peratus dalam jangka sederhana.

Bank itu telah menaikkan kadar utamanya sepanjang sepuluh sesi penetapan kadar berturut-turut yang lalu. Pada Februari, kadar itu dinaikkan sebanyak 50 mata asas kepada 4.00 peratus, tertinggi sejak 2008.

ONS berkata kelembapan keseluruhan dalam inflasi IHP didorong terutamanya oleh kos pengangkutan, dan restoran dan hotel.

Kenaikan tahunan dalam kos pengangkutan perlahan kepada 3.4 peratus pada Januari, paling lemah sejak Februari 2021. Pemacu utama di sebalik pelonggaran itu ialah perkhidmatan pengangkutan penumpang dan bahan api motor.

Harga restoran dan hotel turut menyumbang kepada pelonggaran dengan pertumbuhan harga menjadi perlahan kepada 10.8 peratus daripada 11.4 peratus.

Pergerakan menurun ini sebahagiannya diimbangi oleh alkohol dan tembakau, di mana harga meningkat 5.2 peratus, lebih cepat daripada kenaikan 3.8 peratus pada bulan Disember. Satu lagi laporan daripada ONS menunjukkan bahawa inflasi harga keluaran menurun kepada 13.5 peratus pada Januari daripada 14.6 peratus pada bulan sebelumnya.

Pada masa yang sama, harga input mencatatkan pertumbuhan dua angka sebanyak 14.1 peratus, tetapi lebih perlahan daripada kenaikan 16.2 peratus yang dicatatkan pada Disember.

Bulan ke bulan, harga keluaran meningkat 0.5 peratus, membalikkan penurunan 0.8 peratus pada Disember. Harga input merosot 0.1 peratus, berikutan kejatuhan 1.1 peratus sebulan lalu.

Tiada ulasan