Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Lebihan Belanjawan UK Mengecil Pada Januari

Di sebalik rekod penerimaan cukai pendapatan, lebihan belanjawan kerajaan UK merosot dengan ketara pada bulan Januari disebabkan oleh pembayaran faedah yang lebih tinggi dan perbelanjaan besar untuk skim sokongan tenaga, data rasmi mendedahkan pada hari Selasa.

Pejabat Statistik Nasional berkata, tidak termasuk bank, pinjaman bersih sektor awam berada dalam lebihan GBP 5.42 bilion pada Januari, iaitu kira-kira GBP 5.0 bilion lebih besar daripada ramalan Pejabat Tanggungjawab Belanjawan.

Bagaimanapun, ini jauh di bawah lebihan GBP 12.51 bilion yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lepas, data ONS menunjukkan. Belanjawan biasanya menunjukkan lebihan pada bulan Januari apabila pembayaran cukai pendapatan perlu dibayar.

Data menunjukkan bahawa penerimaan cukai yang dinilai sendiri yang tinggi pada bulan Januari telah diimbangi sebahagiannya oleh perbelanjaan besar untuk skim sokongan tenaga serta pembayaran sekali sahaja yang besar berkaitan dengan duti kastam bersejarah yang terhutang kepada EU.

Pada bulan Januari, penerimaan cukai pendapatan yang dinilai sendiri ialah GBP 21.9 bilion, yang merupakan angka tertinggi Januari sejak April 1999. Faedah hutang yang perlu dibayar berjumlah GBP 6.7 bilion pada bulan Januari, angka terbesar Januari sejak rekod bulanan bermula pada April 1997. Kenaikan baru-baru ini adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kesan perubahan Indeks Harga Runcit pada sepuhan berkaitan indeks.

Pada tahun kewangan hingga Januari 2023, peminjaman sektor awam meningkat sebanyak GBP 7.0 bilion daripada tahun lepas kepada GBP 116.9 bilion. Namun ini adalah GBP 30.6 bilion kurang daripada ramalan OBR.

Pada akhir Januari, hutang bersih sektor awam ialah GBP 2,492.1 bilion, atau sekitar 98.9 peratus daripada keluaran dalam negara kasar. Nisbah hutang kini berada pada tahap yang terakhir dilihat pada awal 1960-an.

Tiada ulasan