Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah jatuh Dalam Ketegangan Geopolitik

 

Saham Eropah merosot pada hari Selasa bersama-sama dengan niaga hadapan ekuiti AS di tengah-tengah kebimbangan mengenai kadar AS kekal lebih tinggi untuk lebih lama.

Dolar mengekalkan kekuatannya apabila pelabur menunggu minit mesyuarat dasar terbaru Fed yang akan dikeluarkan pada hari Rabu untuk petunjuk tambahan mengenai prospek kadar.

Ketegangan geopolitik juga kekal dalam radar pelabur pada malam sebelum lawatan Presiden AS Joe Biden ke Kyiv dan ucapan Presiden Rusia Vladimir Putin mengenai perang Ukraine.

Dalam keluaran ekonomi, pelabur tidak mengendahkan keputusan tinjauan daripada S&P Global yang menunjukkan bahawa PMI kilat bagi zon euro mencapai paras tertinggi sembilan bulan pada 52.3 om Februari.

STOXX 600 pan-Eropah susut 0.7 peratus kepada 461.30 selepas berakhir tidak berubah dengan berat sebelah positif pada hari Isnin.

DAX Jerman dan CAC 40 Perancis kedua-duanya jatuh sekitar 0.8 peratus, manakala FTSE 100 UK turun 0.2 peratus.

InterContinental Hotels jatuh 1.4 peratus di London walaupun melaporkan peningkatan keuntungan pada 2022 dan mengumumkan pembelian balik saham.

Kumpulan storan sendiri Safestore merosot 1.5 peratus selepas melaporkan dagangan yang lebih perlahan pada suku pertamanya.

Firma teknologi perubatan Smith+Nephew melonjak hampir 5 peratus walaupun melaporkan penurunan dalam keuntungan tahunan.

Gergasi perlombongan Antofagasta susut 2.3 peratus apabila mencatatkan keuntungan dan hasil setahun penuh yang lebih rendah.

Pemberi pinjaman HSBC merosot 1.6 peratus walaupun mencatatkan keputusan suku keempat yang lebih baik daripada jangkaan.

Syarikat tenaga Perancis Engie SA melonjak hampir 5 peratus selepas melaporkan lonjakan pendapatan pada 2022 dan menaikkan pembayaran dividennya sebanyak 65 peratus, hasil daripada harga gas asli dan kuasa yang lebih tinggi berikutan gangguan bekalan dan sekatan Barat ke atas gas Rusia.

Tiada ulasan