Ads

Belajar Online

Berita Terkini

DAX Menimbulkan Kebimbangan Kenaikan Kadar AS

 

Saham Jerman jatuh pada hari Jumaat apabila data AS yang kukuh dan komen hawkish daripada pegawai Fed mendorong peningkatan dalam hasil Perbendaharaan AS.

Pelabur mengabaikan data yang menunjukkan bahawa inflasi harga pengeluar Jerman mereda untuk bulan keempat berturut-turut pada Januari untuk mencapai paras terendah dalam hampir satu setengah tahun di tengah-tengah kelembapan berterusan dalam harga tenaga.

Indeks harga pengeluar meningkat 17.8 peratus tahun ke tahun pada bulan Januari, yang lebih perlahan daripada lonjakan 21.2 peratus pada bulan Disember. Pakar ekonomi telah meramalkan pertumbuhan harga akan berkurangan kepada 16.4 peratus.

Pada asas bulanan, harga pengeluar menurun 1.0 peratus pada bulan Januari, berikutan kejatuhan 0.4 peratus pada bulan Disember.

Penanda aras DAX turun 202 mata, atau 1.3 peratus, pada 15,332 selepas meningkat 0.2 peratus pada sesi sebelumnya.

Pengeluar tembaga Aurubis AG susut setengah peratus walaupun mengumumkan dividen rekod.

Kumpulan Mercedes-Benz melonjak lebih daripada 2 peratus selepas pembuat kereta itu menyampaikan keputusan tahun penuh yang kukuh dan berkata ia berhasrat untuk membeli semula sehingga 4 bilion euro saham dalam tempoh dua tahun akan datang.

Tenaga utama Uniper SE meningkat 0.6 peratus walaupun melaporkan kerugian yang lebih besar untuk fiskal 2022nya.

Allianz SE kehilangan 3.2 peratus selepas keuntungan suku keempat jatuh pada operasi pengurusan bukan hayat dan asetnya.

Tiada ulasan