Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Jualan Runcit UK Pulih Tanpa Jangka Pada Januari

 

Jualan runcit UK secara tidak dijangka melantun semula pada bulan Januari didorong oleh promosi jualan, data rasmi menunjukkan pada hari Jumaat.

Walaupun inflasi yang lebih tinggi, jualan runcit meningkat 0.5 peratus pada asas bulanan pada bulan Disember, berbeza dengan penurunan 1.2 peratus pada bulan Disember dan -0.6 peratus pada bulan November, data dari Pejabat Statistik Nasional mendedahkan. Jualan dijangka turun 0.3 peratus.

Tidak termasuk bahan api kereta, jualan runcit meningkat 0.4 peratus, membalikkan penurunan 1.4 peratus pada bulan Disember dan ramalan ahli ekonomi untuk pertumbuhan sifar.

Kejatuhan kedai makanan diimbangi oleh peningkatan dalam sektor lain. Jualan kedai makanan merosot 0.5 peratus kerana pelanggan membeli kurang disebabkan kenaikan kos sara hidup dan harga makanan.

Sementara itu, jualan bahan api automotif meningkat 1.7 peratus berikutan kenaikan 0.3 peratus pada bulan Disember apabila harga bahan api terus jatuh.

Begitu juga, jualan kedai bukan makanan meningkat 0.6 peratus selepas jatuh 2.5 peratus dengan maklum balas daripada peruncit bahawa pertumbuhan disokong oleh promosi jualan.

ONS berkata volum jualan runcit meneruskan aliran menurun mereka dari musim panas 2021 berikutan penarikan balik sekatan hospitaliti.

Jumlah jualan jatuh 0.9 peratus dalam tempoh tiga bulan hingga Januari daripada tiga bulan sebelumnya. Pada asas tahunan, jualan jatuh 5.7 peratus dalam tiga bulan berakhir Januari.

Tahun ke tahun, jualan runcit turun 5.1 peratus pada Januari selepas penurunan 6.1 peratus pada bulan sebelumnya. Ini juga lebih perlahan daripada jangkaan penurunan sebanyak 5.5 peratus.

Tidak termasuk bahan api, penurunan dalam jualan perlahan kepada 5.3 peratus, seperti yang dijangkakan, daripada 6.5 peratus pada bulan Disember.

James Smith, seorang ahli ekonomi ING berkata peningkatan jualan runcit Januari tidak mencukupi untuk membalikkan kejatuhan curam sekitar Krismas, dan gambaran besarnya ialah jualan telah berada pada arah aliran menurun.

Tanda-tanda diskaun pada bulan Januari akan menjadi berita yang dialu-alukan untuk Bank of England, tambah pakar ekonomi itu.

Data yang dikeluarkan awal bulan ini oleh Konsortium Peruncitan British menunjukkan bahawa jualan runcit berkembang pada kadar yang lebih perlahan sebanyak 3.9 peratus pada bulan Januari apabila kegembiraan Krismas semakin reda.

BRC memerhatikan bahawa perbelanjaan mengikut budi bicara akan kekal lemah di tengah-tengah keyakinan pengguna yang rendah dan peningkatan bil dan gadai janji isi rumah.

Tiada ulasan