Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Kebimbangan terhadap serangan ke atas Ukraine menyebabkan harga emas meningkat

 

Setiap hari konflik Rusia-Ukraine memuncak dengan kekuatan yang lebih besar. Pada hari Jumaat, senario kian menjadi lebih teruk ekoran daripada kenyataan Rumah Putih bahawa Moscow boleh menyerang Ukraine pada bila-bila masa. 

Pada petang 11 Februari, pegawai Amerika mencadangkan agar warga AS meninggalkan wilayah Ukraine dengan segera. Menurut Barat, kini terdapat kemungkinan besar pencerobohan Rusia ke atas Republik Laut Hitam pada bila-bila masa. 

InstaForex

Komen yang membimbangkan itu serta-merta menaikkan sebut harga aset perlindungan, termasuk emas. Lewat petang Jumaat, harga logam berharga melonjak secara mendadak, mencecah rintangan utama pada AS$1,850. 

Bullion juga bertemu minggu bekerja baharu dengan pertumbuhan yang stabil. Pada masa penyediaan bahan, niaga hadapan emas didagangkan pada AS$1,859. Mereka meningkat 0.9% berbanding penutupan Jumaat, apabila mereka meningkat 0.26%.


Secara umum, sepanjang pada minggu lalu, nilai logam berharga telah meningkat sebanyak 1.9%. Jangkaan data inflasi Januari di Amerika Syarikat menyumbang kepada dinamik positif. 
Bagi permulaan tempoh tujuh hari semasa, faktor pembentukan harga utama dalam pasaran emas kekal sebagai risiko geopolitik. 

Pada hari Ahad, Amerika Syarikat berkata bahawa Rusia boleh mencipta alasan yang tidak dijangka untuk menyerang Ukraine. Sebaliknya, Kremlin menafikan kemungkinan ini dan menuduh pihak Amerika mengalami histeria. 

Namun begitu, satu lagi peningkatan konflik membawa kepada volatiliti yang kukuh di pasaran saham Asia pada pagi Isnin. Penurunan permintaan untuk aset berisiko menyebabkan peningkatan selera untuk emas. 

Pada awal hari, aset kuning menghampiri nilai tertinggi selama tiga bulan. Penganalisis Philip Nova percaya bahawa dinamik selanjutnya bergantung pada dua mesyuarat akan datang. 
Hari ini, Canselor Jerman Olaf Scholz akan membincangkan situasi itu dengan Presiden Ukraine Vladimir Zelensky, dan perbincangannya dengan Presiden Rusia Vladimir Putin dijadualkan pada hari esok. 

Jika, berikutan keputusan mesyuarat, ahli politik Jerman itu tidak memberi isyarat pengurangan ketegangan, ini akan menjadi satu lagi dorongan untuk pertumbuhan harga logam berharga. Menurut pakar itu, dalam masa terdekat, sebut harga mungkin melonjak kepada AS$1,900.

Tiada ulasan