Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar AS sedang menunggu mesyuarat tergempar Fed

 

Pakar-pakar mencatatkan lonjakan dalam mood "menurun" pada dolar AS pada Jumaat lepas. Berikutan keputusan Fed mengenai kadar itu, dolar AS melonjak dan kemudian menurun. Ia masih jauh dari stabil. Mesyuarat tidak berjadual pengawal selia adalah dalam agenda hari ini. 

Menurut penganalisis, mesyuarat tergempar wakil Fed, berkaitan isu kenaikan awal kadar faedah, mungkin mendorong kepada kejatuhan dolar AS. Walau bagaimanapun, dinamika mata wang ini berjaya meningkat ke arah atas. 

InstaForex

Berdasarkan data semasa indeks dolar (USDX), mood menurun pada mata wang AS mengukuh pada Jumaat lepas. Pada permulaan minggu baru, pakar merekodkan konfrontasi yang ketara antara aliran menaik dan menurun. Pasukan mereka pada masa ini sama, tetapi ia lebih cenderung ke arah penurunan. Sentimen "menurun" dalam pasangan mata wang EUR/USD mungkin akan mengukuh semula jika tahap cermin 1.1329 ditembusi. Menurut pakar, penembusan harga pada tahap ini akan membuka jalan ke tahap 1.1283 dan 1.1232. 

Pelaksanaan senario yang bertentangan akan membawa kepada penetapan pasangan mata wang dalam julat semasa 1.1329-1.1353. Pada pagi Isnin, pasangan mata wang EUR/USD telah didagangkan pada tahap 1.1349 dengan menjangkakan berita daripada Fed. Euro membuat percubaan untuk meningkat, bertindak dengan kejayaan yang berbeza-beza.

Pada Isnin, Lembaga Gabenor Rizab Persekutuan AS akan mengadakan mesyuarat tertutup tidak berjadual secara dipercepatkan, berikutan semakan semula kadar pendahuluan dan kadar diskaun adalah mungkin. Pengawal selia bersedia untuk menaikkan kadar segera untuk mengelakkan kelonggaran lingkaran inflasi yang cepat. Sebab tergesa-gesa seperti itu adalah kadar inflasi yang melambung tinggi, yang mempercepatkan kepada rekod baru 40 tahun mengikut statistik. 

Diingatkan bahawa pengawal selia telah mengadakan mesyuarat mengenai topik yang sama pada November 2015, di mana kadar dana persekutuan dinaikkan sebanyak 0.25% tiga minggu kemudian, dan sebanyak 2% lagi dalam tiga tahun akan datang. Penghujung kitaran kenaikan kadar ini ialah kejatuhan indeks saham utama AS. 

Pada masa ini, pakar strategi mata wang takut akan senario yang sama. Pengurangan kedudukan pada pertumbuhan USD di pihak pemain pasaran terkemuka juga menambah tekanan. Pada masa yang sama, banyak dana besar mengurangkan pembelian dolar AS sebanyak 8%. Kesinambungan arah aliran negatif semasa menyumbang kepada penurunan dolar AS. 

Pakar-pakar menekankan bahawa mata wang AS harus berkembang dalam keadaan semasa, tetapi ini tidak berlaku. Sebabnya ialah strategi "menaik" yang agresif dalam niaga hadapan USD, direkodkan dalam kalangan pemain utama. Trend ini telah merosot sedikit pada bulan ini. Bagaimanapun, aliran "menaik" untuk dolar AS kekal pada paras tinggi untuk dua tahun lepas, yang tidak membenarkannya meningkat. Sepanjang minggu lalu, indeks kenaikan harga pemain utama (iaitu, nisbah bilangan kontrak untuk membeli USD kepada bilangan kontrak untuk dijual) melonjak sebanyak 1.40 dalam seminggu, iaitu kepada 6.11 mata. 

Menurut penganalisis, kenaikan mendadak dalam kadar akan menjatuhkan ekonomi AS dan membawa kepada hiperinflasi. Ahli ekonomi John Williams, ketua laman web perangkaan alternatif ShadowStats, berkata bahawa inflasi sebenar di AS telah mencapai 15%. Dalam situasi yang sama, pakar strategi mata wang di Goldman Sachs menjangkakan Fed akan menaikkan kadar tujuh kali pada akhir tahun ini.

Tiada ulasan