Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Penurunan usd akan berlaku jika dolar AS gagal mengukuh

 

Ramai penganalisis percaya bahawa jangkaan statistik makro AS hanya akan mengubah sedikit dinamika dolar AS. Terdapat keyakinan yang semakin meningkat dalam pasaran bahawa harga mata wang AS akan menurun. Dalam keadaan sedemikian, "penurunan" USD akan mendapat manfaat. 

Minggu ini, dolar AS menahan tekanan daripada selera risiko dan jangkaan kenaikan kadar Fed yang akan datang. Pada petang Rabu, ia memasuki lingkaran menurun. Penurunannya berbanding euro berlaku di tengah-tengah pengurangan dalam hasil bon kerajaan AS. Pada masa ini, hasil Perbendaharaan AS 10 tahun telah jatuh kepada 1.94% (daripada 1.95%) sebelumnya, sementara kekal pada paras tinggi untuk dua tahun lepas. 

Pasaran mata wang sedang menunggu laporan baharu mengenai inflasi tahunan AS. Menurut ramalan awal, lingkaran inflasi pada bulan Januari 2022 tidak mencapai nilai maksimumnya (7.3%). Perlu diingat bahawa ini tidak direkodkan sejak Februari 1982. Pakar percaya bahawa pengesahan data ini akan memaksa Fed untuk mempertimbangkan semula dasar monetari semasa. Ada kemungkinan pengawal selia akan mempercepatkan proses menaikkan kadar utama. 

Keadaan semasa ternyata berada di tangan penurunan dolar AS. Menurut pakar, mereka mungkin akan mendahului kerana pasaran tidak pasti tentang pengukuhan dolar AS. Selain itu, pengukuhan sentimen risiko dan ketidakstabilan dalam pasaran bon Perbendaharaan di tengah-tengah kejatuhan harga tenaga menghalang pertumbuhan dolar AS. Penurunan sedemikian dipermudahkan oleh "masa penanda" di pihak Fed, kerana pasaran memenangi kembali kenaikan kadar yang akan datang. Tindakan lanjut oleh Fed akan menentukan laporan harga pengguna AS. 

Keadaan semasa menyumbang kepada kelembapan dalam dinamik pasangan mata wang EUR/USD. Pasangan mata wang ini diniagakan dalam julat yang sama, tidak berubah sambil menjangkakan statistik makro AS. Pada pagi Khamis, pasangan mata wang EUR/USD berada berhampiran tahap 1.1425.


Penganalisis berkata bahawa pasangan mata wang EUR/USD hampir tidak bergerak sejak awal minggu ini, kekal dalam julat yang sempit. Pada masa yang sama, ia diperbetulkan di bawah tahap 1.1400, mencapai paras 1.1397, dan kemudian kembali diniagakan ke paras 1.1420-1.1425. Ini difasilitasi oleh kelemahan dolar AS, yang pakar percaya akan bertahan untuk beberapa waktu. 

Sebagai tambahan kepada campur tangan Fed, dinamika pasangan mata wang EUR/USD dipengaruhi oleh komen pengawal selia Eropah. Pendirian "hawkish" ECB mungkin menghantar pasangan mata wang ini ke julat 1.1460-1.1480. 

Ramai penganalisis menjangkakan dolar AS akan terus menjunam berbanding euro dan mata wang dunia lain tahun ini. Pakar percaya bahawa USD terlebih beli, jadi harganya ternyata "meningkat" pada akhir tahun 2021. Walau bagaimanapun, sesetengah peserta pasaran tidak bersetuju dengan kedudukan ini dan sedang menunggu dolar AS berkembang di tengah-tengah pengetatan Fed. dasar monetari, tetapi kenaikan kadar empat kali ganda tidak mungkin mengukuhkan mata wang AS. Pengawal selia tidak akan meningkatkan bilangan kenaikan kadar (sehingga tujuh kali ganda, seperti yang dilaporkan sebelum ini) pada 2022, kerana ini akan membawa kepada kejatuhan dalam pasaran saham AS. 

Majoriti penganalisis mempertaruhkan kenaikan euro tahun ini. Walau bagaimanapun, terdapat perangkap di sini. Pakar ekonomi meramalkan euro akan merosot menjelang akhir 2022, walaupun ia kini mengukuh berbanding dolar AS. Peningkatan kadar faedah oleh ECB tidak membatalkan senario negatif untuk euro, yang pertumbuhan selanjutnya masih menjadi tanda tanya. Perbezaan dalam pendekatan kepada dasar monetari ECB dan Fed juga menambah tekanan. Pakar membuat kesimpulan bahawa keadaan semasa memihak kepada dolar AS.

Tiada ulasan