Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sasaran baharu pasangan EUR/USD ialah tahap 1.1500

 

Mata wang Amerika dan Eropah cuba mengembalikan arah aliran sebelumnya dalam pasangan EUR/USD, terutamanya menunjukkan arah aliran menurun. Sasaran baharu pasangan klasik ini ialah tahap 1.1500, yang boleh dicapai dengan kekuatan besar.
 
Selama beberapa hari, pasangan mata wang EUR/USD telah cuba menembusi sempadan atas, tetapi tahap 1.1500 adalah memukau. Apabila keadaan berkembang dengan baik dan ada keyakinan bahawa tahap yang diingini hampir dicapai, pergerakan harga bergerak lebih jauh. Pasangan itu kembali ke titik permulaan, mengecewakan pasaran.
 
Keadaan berulang. Pasangan EUR/USD menandakan masa, walaupun terdapat banyak peluang untuk meningkat. Antaranya, pakar termasuk tindakan "hawkish" ECB dan Fed. Pertumbuhan pasangan itu dihalang oleh kekeliruan euro, yang tidak dapat menentukan arah.
 
Dinamik pelbagai arah euro mengelirukan pasaran. Ia menunjukkan kenaikan yang stabil pada hari Isnin, yang digantikan dengan penurunan beransur-ansur. Aliran menaik bagi mata wang tunggal itu perlahan di tengah-tengah jangkaan data inflasi AS. Menurut penganalisis, laporan statistik makro yang positif akan mencetuskan kenaikan harga dolar AS. Pada masa ini, kenaikan harga mempertahankan tahap 1.1400, tidak membiarkan penurunan harga ke tahap 1.1500. Pada gelombang ini, pasangan itu mengekalkan potensi pertumbuhan sementara. Pada pagi Selasa, pasangan mata wang EUR/USD didagangkan pada tahap 1.1423, yang merupakan penurunan ketara daripada hari sebelumnya.




Tidak ada terlalu banyak sebab baharu untuk pasangan EUR/USD berkembang tidak lama lagi. Ia mungkin kekal dalam julat semasa, menunggu masa yang menggalakkan. Pada latar belakang yang positif, pasangan mata wang ini boleh melonjak ke tahap 1.1580, dan kemudian melaraskan semula kepada 1.1400. Jika senario sedemikian dilaksanakan, pasangan mata wang EUR/USD akan stabil dalam julat 1.1400 - 1.1600 menjelang akhir Februari.

 Laporan positif mengenai inflasi tahunan AS akan menjadi salah satu pemangkin kepada pertumbuhan mata wang AS dan, sebagai hasilnya, pasangan klasik. Mengikut anggaran awal, inflasi meningkat kepada 7.3% pada bulan Januari berbanding 7% pada bulan Disember. Ini adalah paras tertinggi yang dicatatkan sejak Februari 1982.

 Maklumat mengenai inflasi AS adalah penting terutamanya untuk dinamik mata wang AS kerana strategi selanjutnya Fed bergantung kepada mereka. Merumuskan keputusan mesyuarat Januari, pengawal selia menarik perhatian kepada keadaan yang sesuai untuk kenaikan awal dalam kadar. Ini disebabkan oleh pertumbuhan pesat inflasi dan pengukuhan pasaran buruh di Amerika Syarikat. Majoriti mengatakan bahawa keputusan untuk menaikkan kadar akan dibuat bulan depan.
InstaForex
 
Pada masa ini, euro kelihatan resah, menghadapi kesukaran untuk memilih arah yang lebih jauh. Pakar percaya bahawa kenaikan jangka pendeknya bukan sahaja disebabkan oleh perubahan dalam dasar ECB tetapi juga disebabkan oleh dolar AS yang terlebih beli. Penilaian berlebihan USD bermain di tangan EUR. Menurut pengiraan penganalisis, kadar pertukaran saksama euro ialah 1.2200 berdasarkan perbezaan antara kadar dua tahun di AS dan Jerman. Penilaian semula yang memihak kepada dolar AS berlaku di tengah-tengah peningkatan mendadak dalam bon kerajaan AS 2 tahun.

 Menilai prospek mata wang Eropah, pakar percaya bahawa ia tidak akan berhenti apabila ia mencapai tahap 1.2200. Pakar memberi perhatian kepada kesan "pertindihan" yang direkodkan dalam dinamiknya, yang mana ia boleh melonjak lebih 10 angka. Pelaksanaan senario sedemikian pada 2022 akan membawa pasangan EUR/USD ke tahap 1.3000.
 
Pasaran memberi tumpuan kepada inflasi AS dan keputusan mesyuarat Fed Januari. Menurut penganalisis Credit Agricole, satu lagi pusingan inflasi atau isyarat "hawkish" daripada Fed diperlukan untuk menyambung semula pergerakan dolar dalam masa terdekat dan kenaikan mendadak dalam pasangan EUR/USD. Percubaan semasa dolar untuk mengalahkan euro agak berjaya, tetapi ia membawa kepada herotan dalam pasangan atau memperlahankan dinamik pasangan EUR/USD.

Tiada ulasan