Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Kecurian mata wang kripto membiayai program nuklear dan peluru berpandu Korea Utara

 

Laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengatakan bahawa kecurian mata wang kripto kekal sebagai sumber pendapatan penting untuk program nuklear dan peluru berpandu balistik Korea Utara tahun lepas.

Kecurian mata wang kripto telah dilakukan melalui serangan siber ke atas pertukaran mata wang kripto di seluruh dunia. Penggodam Korea Utara mencuri mata wang kripto bernilai jutaan dolar. 

Secara umum, laporan itu menyatakan bahawa lebih daripada AS$50 juta aset digital telah dicuri antara 2020 dan pertengahan 2021. 

Selain itu, menurut laporan PBB, serangan siber mewakili sumber pendapatan utama bagi program nuklear dan peluru berpandu Pyongyang. Penemuan itu diserahkan kepada jawatankuasa Majlis Keselamatan PBB mengenai sekatan terhadap Korea Utara. 

Laporan PBB menerangkan analisis bagaimana serangan siber Korea Utara boleh meningkatkan nilai mata wang kripto bernilai AS$400 juta tahun lepas. Serangan ini menyasarkan terutamanya firma pelaburan dan bursa berpusat. Tahun lepas adalah yang paling membuahkan hasil untuk penjenayah siber. Menurut pengiraan dan analisis data PBB, penjenayah melancarkan sekurang-kurangnya tujuh serangan ke atas platform mata wang kripto.


Majlis Keselamatan PBB melarang Korea Utara daripada melancarkan peluru berpandu balistik dan menjalankan ujian nuklear. 

Selain itu, ia telah mengetatkan sekatan terhadap Korea Utara sejak 2006 untuk mengehadkan pembiayaan untuk program nuklear dan peluru berpandu Pyongyang. 

Laporan itu menyatakan bahawa ujian peluru berpandu Korea Utara telah meningkat sepanjang tahun lalu. Menurut kenyataan AS minggu lalu, Korea Utara melakukan sembilan pelancaran peluru berpandu balistik pada Januari walaupun terdapat sekatan. 

Dan salah satu pelancaran terakhir peluru berpandu balistik jarak sederhana berlaku seminggu yang lalu. Tapak ujian yang paling popular ialah Pulau Alsom, terletak 11 batu dari pantai timur laut Korea Utara. Sejak tahun 2019, Pyongyang telah melancarkan lebih daripada 25 serangan peluru berpandu ke atasnya.

Menurut data PBB 2019, Korea Utara berjaya memperoleh kira-kira AS$2 bilion untuk program nuklear dan peluru berpandunya walaupun sekatan sedia ada menunjukkan kumpulan penggodam tajaan kerajaan.

Tiada ulasan