Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pakar percaya kenaikan kadar adalah 0.5%

 

Pakar percaya kenaikan kadar adalah 0.5% bahawa pada masa hadapan seseorang tidak seharusnya menjangkakan kejatuhan pasaran serta-merta sebaik sahaja Fed menaikkan kadar buat kali pertama. Kemungkinan besar, pasaran saham telah pun bergerak ke dalam keadaan pembetulan dan dalam beberapa bulan akan datang, di tengah-tengah penarikan sepenuhnya rangsangan di AS, tidak mungkin kita menjangkakan paras tertinggi baharu. Pakar juga ambil perhatian bahawa saiz kenaikan kadar pada bulan Mac akan memberi impak besar kepada pasaran saham. Lagipun, pada mulanya diandaikan bahawa kenaikan akan menjadi 0.25%. Walau bagaimanapun, semakin ramai pakar yakin bahawa kadar itu akan dinaikkan sekali gus sebanyak 0.5%. Pertama, Presiden AS Joe Biden secara tidak rasmi meminta Jerome Powell untuk perkara ini lewat tahun lepas. Kedua, tahap inflasi semasa menggesa tindakan maksimum sekarang.

Walau bagaimanapun, beberapa pakar juga mencadanngkan bahawa pembetulan tahun ini akan lancar tetapi kukuh. Jika Fed menaikkan kadar faedah sebanyak 0.25% pada bulan Mac, pasaran saham boleh bertindak balas dengan penurunan kecil, kerana ia sudah bersedia sepenuhnya untuk itu. Tambahan pula, kenaikan kadar daripada hampir sifar (seperti sekarang) mungkin tidak menyebabkan kejatuhan yang kuat, atas sebab kadar itu masih kekal rendah. Terutamanya, kesan kenaikkan kadar yang lebih kuat mungkin dapat dilihat apabila kadar meningkat kepada 1% dan terus meningkat selepas itu.

Pada masa yang sama, beberapa pakar mula menghalang pasaran saham daripada kejatuhan yang serius. Situasi yang sama boleh dilihat secara kerap dalam pasaran mata wang kripto, di mana ramai orang sentiasa meramalkan bahawa bitcoin akan meningkat kepada $100,000 atau lebih. Mereka berbuat demikian pada kedua-dua arah aliran menaik dan menurun. Maksudnya, pada pendapat mereka, bitcoin akan sentiasa naik. Terdapat peraturan yang tidak dinyatakan dalam pasaran saham: "Jangan lawan Fed". Ini bermakna semasa tempoh kadar faedah rendah anda harus melabur dengan banyak, dan semasa tempoh kadar faedah tinggi anda harus mengurangkan posisi dagangan dan pelaburan anda. Pada masa ini, bagaimanapun, pakar percaya bahawa peraturan ini tidak akan berfungsi, kerana Fed hanya pada awal kenaikan kadar. Secara keseluruhan, kebanyakan menjangkakan kejatuhan tahun ini, tetapi hampir tidak ada yang menjangkakan keruntuhan. Oleh itu, bagi ketiga-tiga indeks utama, kami berkemungkinan akan terus mengalami sedikit penurunan tahun ini.

Tiada ulasan