Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Inflasi masih melanda Ukraine

 

Inflasi di Ukraine kelihatan sedikit perlahan pada bulan Januari - kepada 9.9%, kerana kebimbangan mengenai serangan tentera oleh Rusia membawa bukan sahaja kepada penyusutan nilai Hryvnia tetapi juga tekanan ke atas harga. Keadaan itu tidak dapat diselamatkan walaupun dengan kenaikan lain dalam kadar faedah.

Inflasi masih melanda Ukraine

Pengilhakan Crimea pada tahun 2014 dan konflik di timur negara ternyata jauh dari bab terakhir dalam sejarah kompleks hubungan antara Rusia dan Ukraine. Oleh itu, dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Rusia, menurut penganalisis Barat, telah menumpukan lebih daripada 100,000 tentera di sempadan Ukraine. Moscow menafikan bahawa ia merancang pencerobohan selanjutnya.

Walau bagaimanapun, pelabur tidak mengambil risiko pelaburan modal, memilih mata wang lain daripada Hryvnia.

Ramalan median inflasi pada bulan Januari daripada penganalisis Ukraine daripada bank dan syarikat broker ialah 9.9%, menurut tinjauan itu, berbanding 10% pada bulan Disember. 

Kami menjangkakan ia berkurangan sedikit pada bulan Januari,

 kata Sergey Kolodiy dari anak syarikat Raiffeisen Bank di Ukraine.

 Risiko tertentu untuk inflasi ialah penurunan nilai Hryvnia pada separuh kedua Januari, terutamanya disebabkan oleh ketegangan geopolitik,

kata Kolodiy. 

InstaForex

Malah, Hryvnia telah kehilangan kira-kira 5% berbanding dolar AS pada bulan Januari, jatuh kepada 29/$1 buat kali pertama sejak Februari 2015. Ini hampir membatalkan usaha bank pusat untuk mengekang pertumbuhan harga.

 Oleh itu, sebagai sebahagian daripada usaha menentang inflasi, Bank Negara Ukraine pada bulan Januari menaikkan kadar faedah utama dengan satu lagi mata peratusan - sehingga 10%. Dan ini adalah satu lagi peningkatan selepas lima sebelumnya pada 2021 untuk memerangi inflasi, yang pada September mencapai paras tertinggi tiga tahun sebanyak 11%. 

Namun begitu, penganalisis tidak menjangkakan Hryvnia akan melemah lagi, yang agak kukuh pada awal Februari dan kembali ke tahap 28/$ 1. Ramalan median dalam tinjauan menunjukkan Hryvnia pada tahap 27.8/$1 pada akhir tahun Februari. 

Retorik Rusia yang kurang agresif dan campur tangan NBU yang ketara telah bermain memihak kepada mata wang tempatan, 

kata penganalisis. 

Sudah pasti, sementara ketegangan kekal di sempadan, Hryvnia berada di bawah tekanan yang teruk. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja konflik diselesaikan, ekonomi Ukraine mungkin memasuki Renaissance.


Tiada ulasan