Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dua peranan dolar AS

 


Analisis Forex & Kajian: Dua peranan dolar AS

Pada masa ini, mata wang AS menunjukkan dua fungsi yang bertentangan - aset perlindungan dan cara ancaman dalam konflik geopolitik. Penggunaan dolar AS dalam mata wang kedua adalah penuh dengan kehilangan penguasaannya dalam pasaran kewangan global.

Pakar berkata bahawa Amerika mengambil risiko besar dengan menjadikan mata wang negaranya sebagai instrumen pencerobohan luar. Terdahulu, Washington menyatakan dengan jelas bahawa dolar AS adalah alat berkuasa dasar luar dan kawalan kewangan. Manipulasi kuasa USD sedemikian mungkin mendorong negara lain mencari cara kewangan alternatif. Pakar yakin pelaksanaan senario sedemikian akan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki kepada ekonomi global. Dengan menjadikan mata wang ini sebagai senjata, Washington akan melemahkan peranannya sebagai "teras sistem kewangan global," laporan Majlis Atlantik menekankan.

Menurut ahli ekonomi, penggunaan dolar AS sebagai alat tekanan mengancam penguasaan globalnya. Kajian Majlis Atlantik menyatakan bahawa penggunaannya sebagai senjata dasar luar mengancam statusnya sebagai mata wang rizab dunia. Tetapi dalam kebanyakan kes, ia digunakan untuk tujuan aman, iaitu, sebagai aset perlindungan, yang mana pelabur berusaha untuk mendapatkan simpanan mereka. Menurut pakar, status ini membenarkan jangkaan pasaran mengenai mata wang AS.

Keadaan semasa dalam pasaran dunia menyumbang kepada pertumbuhan harga dolar AS. Pada hari Selasa, ia meningkat dengan ketara di tengah-tengah peningkatan hasil pada bon Perbendaharaan AS dan diteruskan pada hari berikutnya. Pada petang Selasa, pasangan mata wang EUR/USD jatuh sebanyak 0.3% ke tahap 1.1409. Keadaan bertambah baik pada hari berikutnya, tetapi pasangan itu jauh daripada pertumbuhan yang stabil. Pada pagi Rabu, pasangan mata wang EUR/USD didagangkan dalam julat 1.1426-1.1427, cuba membangunkan arah aliran menaik. Menurut penganalisis, ia mungkin naik ke tahap 1.1500 dan ke atas pada hari-hari yang akan datang.



Ramai pakar percaya bahawa faktor hasil tinggi kehilangan kaitan. Ia dianggap sebagai pemacu utama pertumbuhan USD sebelum ini, tetapi keadaan kini telah berubah. Pada masa ini, faktor utama ialah data statistik makro, yang memaksa pasaran menyemak semula ramalan sebelumnya. Kadar pertukaran mata wang Eropah berbanding dolar AS masih ditentukan oleh dinamik sebaran hasil perbendaharaan 2 tahun dan sekuriti kerajaan Jerman. Selama beberapa minggu, keuntungan kedua-dua aset menunjukkan peningkatan yang ketara, tetapi pembalikan "hawkish" dalam dasar ECB membawa kepada penyempitan spread antara mereka.


Pada petang Selasa, harga dolar AS meningkat berbanding euro berikutan gelombang pertumbuhan berpanjangan dalam hasil bon Perbendaharaan AS sebelum data inflasi AS baharu, yang akan dikeluarkan pada hari Khamis. Statistik positif mengenai pasaran buruh AS pada bulan Januari memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dolar AS. Ia mencetuskan penilaian semula jangkaan pasaran untuk kadar bank pusat. Pada masa ini, pasaran memberi tumpuan kepada kemungkinan kenaikan kadar 5.5 (sebanyak 0.25%) sehingga akhir 2022.


Kemungkinan besar, keluaran data inflasi AS Khamis ini juga akan berakhir dengan semakan jangkaan sebelumnya. Menurut anggaran awal, kadar inflasi pengguna AS untuk Januari akan mencapai paras tertinggi baharu dalam tempoh 40 tahun yang lalu dan akan menjadi 7.3% tahun ke tahun. Dapat diingat bahawa angka ini adalah 7% tahun ke tahun pada Disember 2021 lalu.

Bulan lalu, pakar merekodkan volatiliti yang ketara dalam pasaran kewangan. Berdasarkan latar belakang ini, ramai pelabur terlalu menilai prospek dasar monetari di AS dan Eropah. Ini mencetuskan peningkatan mendadak dalam hasil bon kerajaan di beberapa negara.


Sebelum ini, peningkatan dalam hasil menyokong dolar AS, tetapi kini, pelabur percaya bahawa pengetatan dasar monetari Fed akan memperlahankan pertumbuhan ekonomi. Terdapat penurunan minat dalam pelaburan jangka panjang dalam dolar AS di seluruh spektrum pasaran, yang difasilitasi oleh ketidakstabilan politik dan ekonomi semasa. Namun begitu, hasil perbendaharaan 10 tahun meningkat sebanyak 2%, menyumbang kepada peningkatan permintaan terhadap dolar AS.


Bagi mata wang Euro, penganalisis percaya bahawa pengukuhan dolar AS tidak akan membawa sebarang keutamaan istimewa. Hakikat bahawa pasaran menetapkan harga dalam kenaikan kadar pada Mac 2022 menambah tekanan pada pasangan EUR/USD. Pada masa yang sama, sikap "hawkish" Fed tidak memberi kelebihan kepada euro. Pakar strategi mata wang di Commerzbank yakin bahawa harga euro tidak mungkin meningkat banyak berbanding dolar AS. Pakar tidak melihat sebarang sebab untuk optimis mengenai pertumbuhan selanjutnya euro dalam pasangan dengan dolar AS, tetapi mereka bersedia untuk sebarang perubahan dalam pasangan EUR/USD.

Tiada ulasan