Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar AS Diniagakan Kukuh, Sementara Euro Diniagakan Lemah

Menurut pakar, ketegangan semasa dalam pasaran kewangan bukan sahaja telah didorong oleh pandemik COVID-19, tetapi juga oleh laporan Indeks Pengurus Pembelian (PMI) yang sangat mengecewakan bagi negara-negara zon eropah. Penganalisis menjangkakan peningkatan pada mata wang Dolar AS dan kemerosotan pada mata wang euro

Pada masa ini, pasangan mata wang EUR/USD berada dalam tekanan. Ini adalah disebabkan oleh langkah-langkah yang belum pernah terjadi sebelumnya yang telah diambil oleh Rizab Persekutuan dalam menyediakan pembelian tanpa sekuriti bon Perbendaharaan AS dan sekuriti yang disokong gadai janji. Langkah ini adalah perlu untuk mengekalkan keseimbangan ekonomi kerana penyebaran wabak coronavirus berskala besar dan penurunan mendadak dalam aktiviti pengeluaran.

Pakar-pakar di ANZ Bank percaya bahawa dalam situasi ini, Dolar AS mempunyai peluang yang besar untuk menunjukkan pertumbuhan ketara dalam dagangan jangka pendek. Mereka yakin bahawa indeks dolar (USDX) mungkin meningkat hingga ke paras 105 berbanding dengan sekumpulan mata wang utama dunia. Penganalisis berkata bahawa ini difasilitasi oleh kekurangan jumlah dolar bagi urus niaga di pasaran global.

Mengambil kira kekurangan USD, minggu lalu Fed bersetuju dengan sembilan bank pusat utama, termasuk Bank Rizab Australia dan Pihak Berkuasa Kewangan Singapura, untuk membentuk saluran pendanaan berasingan. Terima kasih kepada ini, pasaran mendapat akses kepada dana tambahan $450 bilion dolar, menurut ANZ.

Kebanyakan ahli ekonomi yakin bahawa Fed akan menyokong permintaan tiada henti untuk pemulihan. Walau bagaimanapun, pakar bimbang tentang beberapa aspek negatif yang berpotensi untuk pertumbuhan USD. Ini termasuk kemerosotan dalam dinamik mata wang negara-negara membangun, kenaikan kos eksport AS dan kebarangkalian paritas yang tinggi pada pasangan mata wang EUR/USD.

Baca Lebih Lanjut

Tiada ulasan