Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar AS mengukuh, sementara euro dan pound melemah

Euro diniagakan sedikit tinggi sebagai tindak balas kepada keputusan ECB untuk memperluaskan program pembelian asetnya sekurang-kurangnya sebanyak €750 bilion sehingga akhir tahun 2020. Dalam keadaan lain, tindakan pengawal selia itu dengan mudah dapat menenggelamkan mata wang tunggal Eropah. Adalah dijangkakan bahawa Bank Pusat akan menyuntik kecairan murah sebanyak €1 trilion ke pasaran lebih dari sebelumnya. Walau bagaimanapun, apabila indeks USD menetapkan rekod sebagai tindak balas kepada perkembangan kewangan Fed yang agresif, tidak ada yang terkejut.

Pengurangan Bank Pusat AS dalam kadar dana persekutuan sebanyak 100 mata asas sekaligus harus melemahkan Dolar AS. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh peningkatan ketakutan mengenai kesan ekonomi pandemik coronavirus dan peningkatan volatiliti yang semakin meningkat, pelabur bergegas membeli mata wang Amerika. Sesetengah wang tunai diperlukan untuk mengelakkan panggilan margin, yang lain menemui saham yang sangat murah dan menetapkan pembentukan "jangka panjang" untuk Dolar AS.

Melihat kepada laporan ini, indeks USD mencapai tahap maksimum sejak Mac 2017, meningkat melebihi 100 mata. Baca Lebih Lanjut

Tiada ulasan