Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Keyakinan Pengguna UK Meningkat Dalam Bulan Januari

Penyelidikan Rumah GFK bagi indeks keyakinan pengguna meningkat dengan sebanyak 4 mata kepada -9 pada bulan Januari.

Skor tersebut menggambarkan peningkatan pandangan pengguna terhadap keadaan kewangan peribadi mereka dalam tempoh 12 bulan yang lalu serta jangkaan yang lebih baik untuk tahun yang akan datang. Tinjauan pengguna terhadap keadaan ekonomi United Kingdom (UK) ini pada tahun lepas dan dalam tempoh 12 bulan akan datang juga bertambah baik.

Kelima-lima langkah yang digunakan untuk mengira indeks meningkat pada bulan Januari berikutan daripada permintaan bagi pembelian utama, seperti perabot atau mesin basuh, menyaksikan peningkatan terbesar, melonjak dengan sebanyak lima mata setiap satu. Indeks mengesan keadaan kewangan peribadi dalam tempoh 12 bulan akan datang meningkat kepada enam dari dua pada bulan Disember sementara prospek bagi ekonomi umum meningkat lebih tinggi kepada -24 dari -28 pada bulan sebelumnya.

InstaForex

Walau bagaimanapun, Joe Staton, ketua dinamik pasaran di GfK, memberi amaran bahawa ukuran utama keyakinan pengguna kekal dalam zon negatif dan berada pada paras yang lebih rendah daripada masa yang sama pada tahun 2016, apabila ia berada pada -5.

"Tanpa adanya berita gembira mengenai kenaikan upah dan penurunan tekanan inflasi, aliran angka yang menurun ini boleh menjadi kekalahan sementara bukan tanda pemulihan yang kuat," kata Staton.

Inflasi berada pada tahap tiga peratus pada bulan Disember, berhampiran dengan kedudukan yang paling pantas dalam tempoh hampir enam tahun. Pertumbuhan gaji telah gagal untuk seiring dengan peningkatan, didorong oleh kejatuhan dalam nilai mata wang pound pada tahun 2016. Ia mungkin merosot juga untuk tahun ini, dan lonjakan dalam nilai mata wang sterling baru-baru ini mungkin dapat membantu.

Tiada ulasan