Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Minyak Merosot Berikutan Dolar AS Mengukuh

Pasaran lain didagangkan lebih rendah berikutan daripada para pelabur dikejutkan oleh laporan gaji Amerika Syarikat (AS) pada hari Ahad yang memperlihatkan kadar upah meningkat pada catatan terpantas mereka dalam tempoh lebih lapan setengah tahun, yang turut mencetuskan jangkaan inflasi.

Keadaan ini telah meningkatkan nilai dolar Amerika Syarikat (AS), yang memberi tekanan kepada sektor minyak, komoditi dijangkakan dalam dolar.


Penanda aras antarabangsa niaga hadapan minyak mentah Brent diniagakan turun sebanyak 75 sen atau 1.1 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 67.83 setong, selepas turun sebanyak 1.5 peratus pada hari Jumaat. Minyak WTI A.S. jatuh sebanyak 66 sen kepada paras harga dagangan sebanyak $ 64.79 selepas jatuh sebanyak 0.5 peratus pada sesi sebelumnya.

Indeks dolar berbanding sekumpulan mata wang utama yang lain melonjak setinggi sekitar 89.38, untuk ditutup kepada paras tinggi yang dicatatkan pada hari Jumaat, selepas laporan menunjukkan pertumbuhan pekerjaan Amerika Syarikat (AS) melonjak pada bulan Januari dan kadar upah meningkat, mencatatkan kenaikan tahunan terbesar mereka dalam tempoh lebih lapan dan setengah tahun.

Peningkatan pengeluaran minyak Amerika Syarikat (AS) juga mendorong kepada penurunan harga, melemahkan usaha-usaha oleh OPEC untuk meningkatkan harga pasaran.

Tiada ulasan